Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
tempelier
Artikelen: 0

Re: Vierkantswortel 2

Th.B schreef: wo 02 okt 2013, 22:02
Voor de goede orde: tussen post 11 en 14 heeft nog niemand opgemerkt dat 1/3 = 0,33.. in plaats van 3,33...

Sorry voor het muggenziften.
Je hebt gelijk, was wel een beetje slordig van me.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Safe
Pluimdrager

TimothyL schreef: wo 02 okt 2013, 21:18
ja, onbegrensd is hetzelfde al oneindig veel decimalen.

Gr. TIMOTHY
Waar staat deze definitie ...
TimothyL

tempelier schreef: wo 02 okt 2013, 21:56
Ja want het gaat om twee verschillende getallen.

Het eerste is 333/100 en de tweede 1/3
maar dit is een irrationaal getal niet? de vierkantswortel van 2
Safe schreef: do 03 okt 2013, 17:31
Waar staat deze definitie ...
onbegrensd is toch bv 3,33... en oneindig veel decimalen is toch oneidig veel getallen na de komma dus... niet?
tempelier

Je verwart getallen met cijfers.
ruud_a

tempelier schreef: wo 02 okt 2013, 21:41
Ik denk dat je niet goed weet wat een onbegrensd getal is.

Dat 1/3 oneindig veel decimalen heeft zegt helemaal niets.

Immers in het drietallig stelsel is 1/3=0.1 dus maar 1-decimaal.
een 3-tallig stelsel heeft geen DECImalen
tempelier

ruud_a schreef: do 03 okt 2013, 23:15
Nee dat is waar we moeten ze TRImalen noemen of zoiets.

Are you happy now. :D
Drieske

TimothyL schreef: do 03 okt 2013, 21:17
onbegrensd is toch bv 3,33... en oneindig veel decimalen is toch oneidig veel getallen na de komma dus... niet?
Je kan blijven volhouden dat jij gelijk hebt en de rest ongelijk, maar dat is niet relevant. Geef een wetenschappelijke bron van jouw definitie (en ja, jij moet daarmee komen). Als je het niet begrijp wat het verschil is, geef dat dan aan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
De leek

Wortel 2 kan simpelweg niet geschreven worden als een breuk dat maakt het irrationaal en dat is ook de simpelste definitie. 1/3 heeft ook oneindig veel decimalen, maar heeft repeterende decimalen en is derhalve rationaal en als breuk te schrijven(bewijs is niet zo moeilijk).

Wortel 2 heeft niet enkel oneindig veel decimalen, maar er is ook nog is geen sprake van een oneindige herhaling van een bepaalde sequentie. Overigens denk ik als het concreet om tekenen gaat dat lengte 1 een even groot probleem is als lengte wortel 2 of pi. Je werkt toch met eindige nauwkeurigheden in de praktijk, dat zul je altijd houden.
tempelier

Zo ver ik weet is (in de formele wiskunde) begrensd of onbegrensd bij reëele getallen zelfs geen zinvolle uitspraak.

Immers een getal heeft een vaste waarde, je kunt elk reëel getal op de getallen rechte aangeven en die plaats is alleen voor dat getal.
TimothyL

De leek schreef: vr 04 okt 2013, 13:19
Wortel 2 kan simpelweg niet geschreven worden als een breuk dat maakt het irrationaal en dat is ook de simpelste definitie. 1/3 heeft ook oneindig veel decimalen, maar heeft repeterende decimalen en is derhalve rationaal en als breuk te schrijven(bewijs is niet zo moeilijk).

Wortel 2 heeft niet enkel oneindig veel decimalen, maar er is ook nog is geen sprake van een oneindige herhaling van een bepaalde sequentie. Overigens denk ik als het concreet om tekenen gaat dat lengte 1 een even groot probleem is als lengte wortel 2 of pi. Je werkt toch met eindige nauwkeurigheden in de praktijk, dat zul je altijd houden.
Ik ben het met jouw eens! :)
Drieske schreef: vr 04 okt 2013, 10:55
Je kan blijven volhouden dat jij gelijk hebt en de rest ongelijk, maar dat is niet relevant. Geef een wetenschappelijke bron van jouw definitie (en ja, jij moet daarmee komen). Als je het niet begrijp wat het verschil is, geef dat dan aan.
het zou kunnen dat ik het fout heb maar ik begrijp mijn "fout" echt. Uitleg aub.

Maar het spreekt tovh voor zich dat een onbegrensd getal oneindig veel decimalen heeft?
ruud_a schreef: do 03 okt 2013, 23:15
wat is het 3-delig talstelsel?
Safe
Pluimdrager

TimothyL schreef: vr 04 okt 2013, 16:57
het zou kunnen dat ik het fout heb maar ik begrijp mijn "fout" echt. Uitleg aub.
Het is geen fout, iedereen (hier) begrijpt wat je bedoelt. Wat we je proberen duidelijk te maken is, dat je het verkeerde woord gebruikt.

Je weet ongetwijfeld waar wortel(2) op de getallenrechte ligt ... ?Ja/nee

Eeen onbegrensd (reëel) getal ligt ook op de getallenrechte maar niemand kan het punt aanwijzen, in feite gebruiken we het woord oneindig.

Het begrip 'onbegrensd' gebruiken we bij getallenrijen en vooral bij reeksen, maar (ik ben bang) dat je zover nog niet bent.

Je kan dus wel zeggen het aantal decimalen is onbegrensd. Maar waarom is dat zo? Weet je dat? Je hoeft niet ingewikkeld te doen ...
wat is het 3-delig talstelsel
Ken je het 2-tallig stelsel?
tempelier

De leek schreef: vr 04 okt 2013, 13:19

Het beroep op notatie is een onjuist beroep, omdat de eigenschappen vaak niet die van de getallen zijn maar die van het notatie systeem.

Wij hebben zo'n systeem als het decimale maar dat is helemaal niet nodig het kan ook best zonder.

Ook is het beroep op dat
\(\sqrt{2}\)
niet met een breuk kan worden omschreven onjuist.

Immers:
\(\sqrt{2}-1\)
laat zich prima omschrijven met de repeterende ketting breuk {
\(1, \overline{2} \)
}
Anton_v_U

Wortel 2 heeft niet enkel oneindig veel decimalen[...]
Elk reëel getal heeft oneindig veel decimalen.
TimothyL

√2 is dit een rationaal getal?

is er een breuk a/b zodat a/b = √2

(a/b)² = (√2)²

a²/b² = 2

a²= 2b² We ontbinden a en b in priemfactoren en tellen hoeveel priemfactor 2 voorkomt)

aantal priemfactor 2 uit de ontbinding van a: even of oneven

aantal priemfactor 2 uit de ontbinding van a² : (altijd) even

aantal priemfactor 2 uit de ontbinding van b: even of oneven

aantal priemfactor 2 uit de ontbinding van b² : (altijd) even

aantal priemfactor 2 uit de ontbinding van 2b²: oneven

a² is niet gelijk aan 2b² want ze hebben een verschillend aantal priemfactoren 2

⇒we kunnen √2 niet schrijven als een breuk.

⇒ √2 is een irrationaal getal.
Th.B

Dat bewijs klopt (is erg bekend). Zoals al werd aangegeven door tempelier kan sqrt(2) dus niet van de vorm a/b zijn met a en b gehele getallen. Daarom is het irrationaal.

Dat is niet hetzelfde als 'geen breuk'. Zelfs pi (transcendent) is te schrijven als een breuk. Die breuk heeft dan wel geen einde, net zoals die breuk voor wortel 2.

Terug naar “Wiskunde”