Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
TimothyL
Artikelen: 0

Re: Vierkantswortel 2

Th.B schreef: za 05 okt 2013, 23:54
Dat bewijs klopt (is erg bekend). Zoals al werd aangegeven door tempelier kan sqrt(2) dus niet van de vorm a/b zijn met a en b gehele getallen. Daarom is het irrationaal.

Dat is niet hetzelfde als 'geen breuk'. Zelfs pi (transcendent) is te schrijven als een breuk. Die breuk heeft dan wel geen einde, net zoals die breuk voor wortel 2.
helemaal mee eens!
mathfreak
Pluimdrager

Th.B schreef: za 05 okt 2013, 23:54
Dat bewijs klopt (is erg bekend). Zoals al werd aangegeven door tempelier kan sqrt(2) dus niet van de vorm a/b zijn met a en b gehele getallen. Daarom is het irrationaal.

Dat is niet hetzelfde als 'geen breuk'. Zelfs pi (transcendent) is te schrijven als een breuk. Die breuk heeft dan wel geen einde, net zoals die breuk voor wortel 2.
Wat je bedoelt maar niet duidelijk verwoordt is dat √2 niet als een gewone breuk te schrijven is en daarom niet rationaal is, maar dat dit een oneindige decimale breuk voorstelt die niet repeterend is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
tempelier

mathfreak schreef: zo 06 okt 2013, 13:21
Wat je bedoelt maar niet duidelijk verwoordt is dat √2 niet als een gewone breuk te schrijven is en daarom niet rationaal is, maar dat dit een oneindige decimale breuk voorstelt die niet repeterend is.
Ik had het over kettingbreuken niet over decimale breuken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Safe
Pluimdrager

@tempelier

Houd je dan rekening met het feit dat de TS (of TimothyL) iets/niets van kettingbreuken weet ... , of is dat niet belangrijk?
tempelier

Safe schreef: zo 06 okt 2013, 18:25
@tempelier

Houd je dan rekening met het feit dat de TS (of TimothyL) iets/niets van kettingbreuken weet ... , of is dat niet belangrijk?
Je hebt gelijk, ik ga in zo'n geval gelijk op zoek, maar niet iedereen doet dat.

Had er minimaal deze link bij moeten zetten, dat is waar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kettingbreuk

Dat geeft al in het begin een goed idee hoe ze er uit zien en meer heeft hij in dit verband niet nodig.

Misschien had ik ook beter de bedoelde ketting breuk met latex moeten maken, maar dat is wel wat werk.
TimothyL

Safe schreef: zo 06 okt 2013, 18:25
@tempelier

ik sta open voor de uitleg over een kettingbreuk :)
tempelier

Ik heb er net een link over geplaatst.
TimothyL

tempelier schreef: zo 06 okt 2013, 18:43
Ik heb er net een link over geplaatst.
sorry hiervoor

Terug naar “Wiskunde”