Precessie is niet eigen aan VTOL maar single rotors. Om het heel even voor te kauwen. Kortweg wil dit zeggen dat een stuurinput pas effect zal krijgen 90 graden verder in het rotatievlak.
Om een voorbeeld te geven. Uitgaande van een counter- clockwise draaiende rotor.
Wanneer we een nose down input genereren wil dit zeggen dat wanneer een blad het kortst bij de tailbeam staat of helemaal achter in het vlak hier een grotere bladhoek nodig is, om zo een grotere lift te genereren.
Dit verschil in lift met het blad dat voorraan staat geeft een kantelend moment.
De geinduceerde kracht om het achterste blad deze hoek laten aan te aannemen grijpt echter aan 90 graden daarvoor, dus aan de linkerkant in het rotatievlak.
Een VTOL, zoals een V22, heeft geen gearticuleerde rotors, enkel pitchverstelling op de propellers.
Mochten we veronderstellen dat een V-22 rotorkoppen heeft van een gewone helikopter zou je in wezen ook yaw kunnen induceren met een differentiele aansturing. Nose-down op één rotor en nose-up in de andere. dan is er dus wel sprake van precessie in de rotors. Uiteraard is deze onderstelling speculatief