Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Probeer AngleMeasure van Stellarium eens uit. Klik in bericht #3 op de link, daar staat hoe het werkt.
Gembird

Ik heb even zitten spelen met die angle measurements maar kwam er niet uit;

Een voorbeeld driehoek incl hoek afmetingen;

http://img705.images...8422/testq1.png

Hoe kom ik van hoekafstanden naar de "X-factor" // "hoogte" van C?

Kan iemand mij helpen? Met één voorbeeld driehoek zoals hierboven kan ik de andere zelf oplossen.

Bedankt voor jullie tijd & antwoorden iig!
Michel Uphoff
Moderator

Je bedoelt met die 'hoogte' dus deze afstanden? (klik voor grotere afbeelding)
testq1
testq1 748 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Doel je op afstand H of H2 of de onderlinge verhouding tussen de afstanden H en H2 ?
testq1
testq1 735 keer bekeken
Gembird

Michel Uphoff schreef: wo 20 mar 2013, 18:02
Je bedoelt met die 'hoogte' dus deze afstanden? (klik voor grotere afbeelding)

[attachment=12737:testq1.png]
Correct. Sorry, ik las vanmiddag een oud bericht via zo'n thread update email.
Michel Uphoff schreef: wo 20 mar 2013, 18:21
Doel je op afstand H of H2 of de onderlinge verhouding tussen de afstanden H en H2 ?

[attachment=12739:testq1.jpg]
Netjes, ik kreeg die 3 waarden niet in 1 screenshot via paint.

De afstanden van H & H2 dus.

Ik snap nog steeds hoe die hoekafstanden onafhankelijk van tijd & locatie zijn?

Als ik 2000 jaar terug meet krijg ik toch totaal andere waardes?
Michel Uphoff
Moderator

Ik snap nog steeds hoe die hoekafstanden onafhankelijk van tijd & locatie zijn?

Als ik 2000 jaar terug meet krijg ik toch totaal andere waardes?
Ik neem aan dat je "nog steeds niet" bedoelt.

Volgens mij ben je bezig met een probleem en gebruik je een veel te ingewikkelde omschrijving en methode.

De onderlinge hoeken tussen deze drie sterren wijzigen vrijwel niet, m.a.w. de vorm van de driehoek en haar grootte blijven vrijwel hetzelfde (kom ik straks op terug). De stand van de hele driehoek aan de hemel verandert natuurlijk wel, maar dat komt omdat de Aarde om haar as draait. Daardoor roteert t.o.v. de horizon die hele driehoek. Als je dus een lijn evenwijdig aan de horizon trekt om de verhouding tussen twee lijnstukken te meten (die H en H2), heb je daar niets aan. Korte tijd later is de hele driehoek wat geroteerd, en wijzigt die verhouding al weer. Zie deze twee afbeelding van Orion met een tussenpoze van een paar uur. Ik heb jouw lijn even 'horizon' genoemd omdat hij er evenwijdig mee loopt.
testq1
testq1 728 keer bekeken
'wijzigen vrijwel niet' schreef ik, want op langere termijn verandert de driehoek wel van vorm. Sterren hebben ook vaak een 'eigenbeweging' klik. Die eigenbeweging is meestal erg klein. In de voorgaande link werd al genoemd dat de ster van Barnard klik de grootste eigenbeweging heeft, ongeveer een graad per 350 jaar. Maar de meeste sterren hebben zo'n kleine eigenbeweging dat ook na een paar duizend jaar de hemel er nog hetzelfde uitziet. Maar na een paar honderdduizend jaar zijn er door de eigenbeweging van sterren wel grote veranderingen in de vorm van de sterrenbeelden zichtbaar.

Verder is er ook een schijnbare beweging; sterren die dichtbij staan lijken een cirkelbaantje tegen de hemelachtergrond te beschrijven. Dat komt omdat de Aarde om de Zon draait en er zo een parallax klik ontstaat.

Hiernaast schommelt de aardas, door de precessie klik waardoor de sterren na verloop van tijd op dezelfde dag van het jaar toch op een andere hoogte boven de horizon komen te staan. Maar, de onderlinge afstanden veranderen daardoor niet.

Zijn het deze bewegingen waar je naar op zoek bent? Zo nee, beschrijf het probleem waar je mee bezig bent.
Gembird

Michel Uphoff schreef: wo 20 mar 2013, 22:54
Nog steeds niet ja.

Maar inmiddels wel, bedankt voor je uitleg. Het zijn helaas niet de bewegingen zoals een parallax of eigenbeweging.

Ik snap nu (eindelijk) waarom die verhouding dynamisch is; en altijd zal blijven.

Afbeelding

Helaas is er dus geen standaard (afgesproken) locatie / tijd om de sterren statisch te observeren. Ik vraag me alleen wel af hoe men bv de sterrenbeeld tekeningetjes in kaart brengt; deze zijn toch ook vanaf een bepaald punt gemaakt?

Nou goed, opzoek naar een andere oplossing. Nogmaals bedankt voor je hulp Michel, het was sowieso een longshot.
Michel Uphoff
Moderator

Helaas is er dus geen standaard (afgesproken) locatie / tijd om de sterren statisch te observeren.
Nee, want de sterren staan slechts een keer per jaar op dezelfde datum en tijd op dezelfde plaats. Maar je kan wel - zoals ik eerder schreef - de siderische dag gebruiken.

Na 23 uren, 56 minuten en 4,0989 seconden staan de sterren weer op dezelfde plaats als de dag ervoor. Omdat dat korter is dan de Aardse dag zullen ze na verloop van maanden natuurlijk steeds vroeger op dezelfde coördinaten aan de hemel staan, en dan kan het overdag zijn.
Gembird

Hallo,

Ik vraag mij af hoe ik de hoeken A, B & C bereken in deze driehoek? Puur vanaf een 2-D oogpunt gezien.

Kan dit bv via stellarium?

~Gem
Bijlagen
testq1
testq1 748 keer bekeken
Drieske

Wat weet je? Ken je bijv. de afstanden?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Gembird

Drieske schreef: do 10 okt 2013, 10:41
Wat weet je? Ken je bijv. de afstanden?

De afstanden tussen b.v. A & B ? Of A & Aarde? Ik heb in stellarium de angular distance opgezocht (op de screenshot in het blauw)
Jan van de Velde
Moderator

Je plaatje vergt wat interpretatie, maar als ik je goed begrijp bedoel je dat de hoekafstand (angular distance) tussen Rigel en Aldebaran 26°32' ... is. Zou best kunnen.

Tja, dan weet je nog niet genoeg. Dat betekent alleen dat als je vanaf beide sterren naar je oog hier op aarde denkbeeldige lijnen trekt, dat de hoek tussen die twee lijnen 26°... zal zijn. Afhankelijk van de positie van die sterren op die twee denkbeeldige lijnen zijn dan nog alle afstanden tussen die twee sterren mogelijk. Zomaar een paar voorbeelden van mogelijkheden:
sterafstand
sterafstand 696 keer bekeken
Kun je met behulp van dit plaatje bedenken welke gegevens je nog mist vooraleer je de afstand tussen Rigel en Aldebaran kunt gaan berekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Michel Uphoff
Moderator

Zoals Jan aangeeft hebben deze hoeken niets te maken met de werkelijke hoeken tussen de sterren in de melkweg; het zijn schijnbare hoeken in een platte projectie vanuit de Aarde gezien. Maar dat is denk ik ook wat jij vraagt.

Eerst moet je af van de boogminuten en -seconden, die druk je uit in decimalen van graden (minuten door 60 delen en seconden door 3600, optellen bij graden):

a-b = 21,42 graden

b-c = 26,54 ,,

c-a = 18,65 ,,

Je kan de deze hoeken beschouwen als de tophoek van gelijkbenige driehoeken waarvan je de basis wilt berekenen. De lengte van de basis is dan 2 * sin * halve hoek.

Voor iedere hoek de hier de lengte van de basis (het gaat hier om verhoudingen, dus niet om werkelijke lengtes).

a-b = 2 sin halve hoek is 0,3717

b-c = 2 sin halve hoek is 0,4591

c-a = 2 sin halve hoek is 0,3241

Nu heb je de onderlinge lengteverhoudingen, en dan kan je gebruik makend van de cosinusregel de hoeken uitrekenen:

Hoek A = 82,26 graden

Hoek B = 44,39 ,,

Hoek C = 53,35 ,,

Hierna de decimalen eventueel weer omzetten in boogminuten en -seconden. Wil je dit vaker doen, dan zijn er wel applets te vinden (waarvan je de nauwkeurigheid even moet testen). Kijk eens hier. Mocht je dit vaker willen doen, en is precisie niet zo belangrijk, dan kan je ZeScreenRuler eens proberen. Wel even goed lezen hoe je het ding moet bedienen. Ik weet niet of het ook over Stellarium heen werkt, uitproberen.

Mag ik vragen waarom wil je deze hoeken wilt weten, want hun bruikbaarheid lijkt mij zeer gering?
Gembird

Fantastisch Jan & Michel, bedankt! De afstand of hoek tussen de sterren maakt voorlopig nog even niet uit, het gaat puur om een 2d aanzicht.

Word vervolgd.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”