cock schreef: ↑do 17 okt 2013, 01:38
Dag Ruud A, Anton, 317070 en anderen,
De definitie van "niets" als een fenomeen zonder fysische eigenschappen, is naar mijn bescheiden mening, voldoende. Maar ik ben er mij van bewust dat het hier een ideologisch gevoelig concept betreft. Als "niets" niet aan de basis ligt van ons bestaan, dan bestaat er zoiets als een onbewogen beweger, als ultieme oorzaak. Dit ligt, in het kader van de "big bang" theorie dicht bij een soort scheppend principe. Men hoort dan als snel argumenten in de zin van "Het niet bestaan van iets kan niet sluitend bewezen worden". Dan komen we volop in theologische discussies, en die brengen, zoals geweten, weinig op. Daarom heb ik "niets" weer weggeborgen.
Ik ben het niet eens met uw definitie van niets.
U blijft NIETS behandelen als IETS zonder fysische eigenschappen.
NIETS betekent voor mij:
Geen dimensie, geen tijd, geen energie, geen eigenschappen.
Gewoon het ontbreken van alles.
Als aan 1 van die eigenschappen niet wordt voldaan is het geen NIETS meer.
Als ik terugkijk bent u de enige die het steeds over een scheppend principe heeft.
U moet dat dus niet aan anderen verwijten.
Ik sta open voor ieder bewijs over het ontstaan van het heelal.
Zelf geloof ik niet in een scheppende god die op een man lijkt en die 6.000 jaar geleden of zo een heelal heeft geschapen dat miljarden jaren oud lijkt.
Mocht u echter kunnen bewijzen dat het wel zo is, zal ik keurig iedere zondag naar de kerk gaan en om een plaatsje in de hemel bidden.
Hoewel ik de hemel niet ambieer is het daar in ieder geval beter dan die andere warmere plaats.
cock schreef: ↑do 17 okt 2013, 01:38
Ik stel nu dat er voor het ontstaan van het dynamisch heelal dat we nu waarnemen, een energetisch potentiaal moet hebben bestaan. Indien dit er niet zou geweest zijn, zijn de energetische processen die we waarnemen in het nu waarneembare heelal niet verklaarbaar in de fysica. Dat zou natuurlijk jammer zijn, ik zou niet graag die strijd om het weten aan theologie overlaten.
Er bestaan theorien over een (5 dimensionaal?) branen universum.
Daar in zou het heelal zijn geschapen als gevolg van botsende branen.
Ik heb geen idee over de status van deze theorie in de wetenschap op dit moment.
Als deze theorie klopt is uw probleem voor langere tijd opgelost.
Botsende branen impliceert namelijk beweging en verloop van tijd.
Dat betekent dan dat tijd een onderdeel is van dat veel grotere universum waar ons universum uit voorkomt.
De oplossing is niet eeuwigdurend uiteraard (maar kan wel miljarden eeuwen mee), want als in dat universum tijd verstrijkt moet het ook ooit op zijn eind komen en een begin hebben gehad.
Bovendien is het probleem alleen maar verschoven, omdat je dan moet gaan bedenken hoe dat heelal is ontstaan.