cock schreef: ↑vr 25 okt 2013, 23:06
Dag VIP,
Mijn naam is niet VIP, net zomin als jouw naam "Ervaren gebruiker" is...
hoe verder de spiegel van je afstaat, hoe langer de beelden die je ontvangt onderweg waren. Dus je rekent gewoon de afstand tussen jezelf en de betrokken spiegel, en je kan berekenen, rekening houdend met de lichtsnelheid, hoe ver je spiegelbeeld in tijd van je afstaat.
Nu praat je er volkomen langs. Waar het om gaat is dat je op tijdstip t een waarneming kan doen van een gebeurtenis die op tijdstip t-1 plaatsvond, maar ook een die plaatsvond op t-2, t-100 en t-miljard. Het is alleen al daarom onzin om te beweren dat je alleen het heden kunt waarnemen. Sterker nog, het heden kun je, vanwege de eindigheid van de lichtsnelheid, per definitie niet waarnemen. En in feite geef je dat zelf al aan.
Maar al dat soort woordspelletjes zijn niet zo relevant voor het punt dat je wil maken: dat er zogenaamd veel minder sterrenstelsels zouden zijn dan er zijn waargenomen.
Kijk dan eens naar volgend formule v=s/t, die vergelijking kom je regelmatig tegen in de fysica.
En volgt uit die vergelijking dat snelheid groter is dan tijd? Of kleiner? En volgt uit F = m*a dat kracht groter is dan massa, of kleiner, of misschien (soms) gelijk?
Maar daarom zijn al mijn conclusies nog niet ontkracht.
Het zijn geen conclusies, maar verzinsels die niet op logische wijze voortvloeien uit juiste aannames.
ik lees in vele boeken en artikels dat sterrenkundigen beweren dat ze primitieve hemellichamen bekijken, die de voorouders zijn van de sterrenstelsels die we nu waarnemen. Die mensen kan je toch geen drijfzand en gebrekkige kennis (o.a. van telescopen) aanwrijven.
De kennis van die mensen is vast niet gebrekkig, maar je interpretatie van wat die mensen opschrijven wel.
p.s. zoek eens op hoe de quote-functie van dit forum werkt.