Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Wezel
Artikelen: 0

Re: "Luistert U mijn telefoon maar af..."

Het hangt er ook van af hoe ver men erin gaat. Ik denk niet dat men je al zal straffen op basis van 1 telefoongesprek bijvoorbeeld. Dit zou teveel misverstanden met zich meebrengen. Wanneer men 1 verdacht telefoontje onderschept, zal men de bellers wel extra in de gaten houden om te zien of ze ook werkelijk iets van plan zijn, of ze deel uitmaken van een netwerk, etc.

Het blijft jammergenoeg een volgende stap in de richting van het steeds meer inperken van de privacy, ook al zullen ze niets doen met 99,99% van de onderschepte gegevens.
wim600008149

In België mag men zich pas beroepen op speciale onderzoeksmethoden indien de verdachte verdacht wordt van een aantal welbepaalde misdrijven, die in een lijst opgesomd staan (en wees gerust, een ordinaire winkeldiefstal is daar niet bij), en als alle gewone onderzoeksmethoden onvoldoende blijken te zijn om de waarheid aan het licht te brengen.

Echt snel grijpt men bij ons dus niet naar speciale en technische onderzoeksmethoden. Wat wel het geval is, en zelfs op Europees niveau geloof ik, is dat zowel telefoongegevens als internetverkeer- en emailgegevens langer worden bijgehouden door de providers dan vroeger. Maar in België mag er niet proactief van gerbuikt gemaakt worden.
Paul Siemons

Hallo,

Niet goed te keuren wat er zich in Nederland heeft afgespeelt maar om nu van de man die verkeerdelijk veroordeeld is een halve heilige te maken vind ik er ook over gaan.

Mvg,

Paul Siemons
Napoleon Dynamite

Mag ik erop wijzen dat je niet zomaar afgeluisterd wordt...

Het opgeven van je privacy inzage telefoon heb je zelf in de hand. Als je internetverkeer fundamentalistisch islamitisch getint is en je zoekt op google naar de zin "hoe maak ik een bom" dan mag je natuurlijk verwachten dat ze je aftappen.

Ik heb meer problemen met camera's bv. op de oude markt van Leuven. Het levert bij mij een idee dat iedereen een crimineel is en iedereen in de gaten moet worden gehouden.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Studentje

Napoleon Dynamite schreef:Mag ik erop wijzen dat je niet zomaar afgeluisterd wordt...

Het opgeven van je privacy inzage telefoon heb je zelf in de hand. Als je internetverkeer fundamentalistisch islamitisch getint is en je zoekt op google naar de zin "hoe maak ik een bom" dan mag je natuurlijk verwachten dat ze je aftappen.
Dan zal iemand die geïnteresseerd is in WO II en de denkwijze van de nazi's probeert te achterhalen -om te begrijpen hoe het zo ver is kunnen komen en er voor te zorgen dat het niet meer gebeurt- en die Mein Kampf uitleent, ook afgeluisterd worden.

Dat is toch ook niet te rechtvaardigen?

Ik durf nu al bepaalde dingen niet meer uitspreken of opzoeken uit angst ergens valselijk van verdacht te worden... Je wordt er haast paranoia van!
Alles is relatief...
Napoleon Dynamite

Studentje schreef:
Napoleon Dynamite schreef:Mag ik erop wijzen dat je niet zomaar afgeluisterd wordt...

Dan zal iemand die geïnteresseerd is in WO II en de denkwijze van de nazi's probeert te achterhalen -om te begrijpen hoe het zo ver is kunnen komen en er voor te zorgen dat het niet meer gebeurt- en die Mein Kampf uitleent, ook afgeluisterd worden.

Ik durf nu al bepaalde dingen niet meer uitspreken of opzoeken uit angst ergens valselijk van verdacht te worden... Je wordt er haast paranoia van!
Misschien heb ik me wat zwak uitgedrukt maar er moet gewoon al heel wat gebeuren voor je op een lijst komt om afgeluisterd te worden.

En er is een zekere organisatie in USA, waarvan de naam me ontgaat, waarvan mensen beweren dat ze elke telefoon en e-mail kunnen aftappen, ook in Europa.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
peterA

Napoleon Dynamite schreef:
Studentje schreef:

Misschien heb ik me wat zwak uitgedrukt maar er moet gewoon al heel wat gebeuren voor je op een lijst komt om afgeluisterd te worden.

En er is een zekere organisatie in USA, waarvan de naam me ontgaat, waarvan mensen beweren dat ze elke telefoon en e-mail kunnen aftappen, ook in Europa.
Echelon heet dat systeem geloof ik (geen tijd om veel te googlen)
huh?

Terug naar “Politicologie en Economie”