Stel:
Ik plaats een ruimtevaartuig in rust in het midden tussen twee gelijke sterren die ook weer in rust tov elkaar zijn.
Zowel aan de voor- als aan de achterzijde plaats ik een warmtecollector.
Beide collectoren ontvangen dus achter en voor een gelijke hoeveelheid stralingsenergie van de ster waar ze op gericht zijn, en hun temperatuur is gelijk.
Nu geef ik het ruimtevaartuigje een snelheid naar een ster. Er treedt dus blauwverschuiving aan de voorzijde op en roodverschuiving aan de achterzijde. Blauwer licht is energierijker dan rood licht, en de collectoren krijgen dus verschillende temperaturen. Hiermee zou ik een aandrijving kunnen voeden, die de aanvankelijk lage snelheid iets verhoogt, met als gevolg meer blauwverschuiving, meer roodverschuiving, groter energieverschil, grotere snelheid et cetera.
Nu haal ik beide sterren weg en laat het ding louter met de kosmische achtergrondstraling hetzelfde kunstje uithalen.
Zou dit theoretisch kunnen werken (we laten de polonaise aan praktische problemen weg) ?
Zo nee waarom niet, en is er dan een fundamenteel verschil tussen de opstelling tussen de twee sterren en de CBR?
Zo ja, hoe moeten we dit dan vanuit een energetisch standpunt beschouwen, hoe worden de energiewetten niet geschonden?