Als ik het begrip kracht als volgt definieer in het kader van de klassieke mechanica:
"De invloed die ervoor zorgt dat een lichaam van snelheid èn richting verandert."
Zijn jullie het daar mee eens?
Moderator: physicalattraction
Als ik de definitie van Wikipedia erbij neem, bedoelt het dan met beweging de richting en de snelheid van de beweging?Een kracht is een natuurkundige grootheid die, uitgeoefend op een lichaam, daarin een spanning of druk doet ontstaan, of die het lichaam van beweging doet veranderen, doet versnellen.
Anton_v_U schreef: ↑do 07 nov 2013, 22:36
Kracht is eigenlijk helemaal niet iets concreets. Het wordt vaak gedefinieerd vanuit de effecten (veranderen beweging, vervorming) maar dat is niet wat het is, dat is wat er gebeurt. Je zou kunnen zeggen dat kracht een abstract concept is dat helpt om de invloed op beweging van objecten te beschrijven.
toch heeft Newton in zijn beroemde boek ""the principia"' een duidelijke formule gegeven wat een krachtvector is
(het kan zijn dat ik de titel van het boek verkeerd gespeld heb .het is volgens mij in het latijn geschreven)
Er ontbreekt nog een stukje:aadkr schreef: ↑za 09 nov 2013, 17:59
de definitie van de kracht F wordt in de klassieke mechanica aangeduid als
\(\vec{F}=m \cdot \vec{a}\)toch is er nog een andere definiete van de kracht F mogelijk. weet je welke?
Newton definieerde een kracht inderdaad als een verandering van impuls per tijdseenheid, al gebruikte hij dan niet het woord impuls. De formule F = ma werd als zodanig voor het eerst door Euler gebruikt.Th.B schreef: ↑di 12 nov 2013, 19:02
Uit dat bericht van kwasie kun je zien dat
d/dt ( m(t) . v(t) ) = (dm/dt) . v + m . (dv/dt)
Dus misschien is 'verandering van impuls' wel een mogelijke definitie? Ik sta open voor aanmerkingen.