Dat kan inderaad niet, maar stel dat je 1500 kts tegenwind zou hebben (lijkt me niet mogelijk op aarde, maar goed), dan zou je bijv met een airspeed van 500 kts welliswaar 'gewoon' kunnen vliegen, maar wel met een groundspeed van 1000 kts de verkeerde kant op.
Ik denk echter dat hier 2 dingen door elkaar gehaald worden: vliegen binnen de atmosfeer die met de aarde meedraait, en het verlaten van de atmosfeer.
Bij lanceringen de ruimte in, voorbij de tegenwind van de atmosfeer', is het gunstig dat te doen vanaf de evenaar en met de draairichting van de aarde mee. Tegenover de ruimte krijg je namelijk wel de snelheid van de aardrotatie mee, hetgeen brandstof scheelt om een bepaalde baan te bereiken.
Dat is ook de voornaamste reden dat alle lanceerbasis zo dicht mogelijk bij de evenaar liggen als binnen de landsgrenzen praktisch mogelijk is. De amerikanen lanceren uit cape canaveral, niet ergens uit een verlaten stuk alaska vanwege die extra zwieper van de aardrotatie. De USSR deed hetzelfde door te kiezen voor baikonur. Inmiddels ligt dat in kazachtstan, maar het is nog steeds in gebruik. Wellicht hadden ze beter kunnen kiezen voor vladivostok, maar dat is achteraf