Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
KoosL
Artikelen: 0

elektrisch voorverwarmen CV water

Met mijn zonnepanelen wek ik meer op dan dat ik verbruik.Terug leveren levert weinig op.

Graag zou ik dat vermogen inzetten om het retourwater van de Cv-installatie voor te verwarmen om op die manier het gasverbruik terug te dringen. Zijn hier al systemen voor in de handel?

Een elektrische kachel in de kamer plaatsen kan natuurlijk ook maar dan de vloerverwarming niet meer opwarmen en leveren we op comfort in.
Michel Uphoff
Moderator

Re: elektrisch voorverwarmen CV water

Systemen die elektrisch verwarming voorverwarmen ken ik niet, wel voor douchewater.

Mogelijk is een kleine close-in boiler in de retour een oplossing (als zo'n ding voldoende flow toelaat) ?
klazon
Pluimdrager

KoosL schreef: vr 22 nov 2013, 11:11
Terug leveren levert weinig op.
Dat zou ik niet te hard roepen.Heb je daar al aan gerekend?
KoosL

Hoe bedoel je dit?

Mijn verbruik is >5000kWh per jaar. En dan krijg voor het terug geleverde niet meer dan de kale energieprijs terug zonder belastingen. Ongeveer 7 cent. T.o.v. 21 cent voor inkoop is dat een behoorlijk verschil.

Verder heb ik er niet aan gerekend. Ben nieuwsgierig naar wat je bedoelt.
klazon
Pluimdrager

Ik bedoel het verschil tussen de terugleverprijs voor je zonne-energie en de prijs van het gas dat je anders moet verstoken. ik denk dat het voordeliger is om gas te stoken, en gewoon die 7 cent per kWh te vangen.
KoosL

Dank je klazon,

Zo had ik het nog niet bekeken. Je hebt helemaal gelijk, met de huidige prijzen is gas ongeveer 2,6 keer zo rendabel.

Dat betekent dat het weinig tot niets oplevert terwijl je wel investeren moet. Dat ga je never nooit terug verdienen.

Toch maar gewoon uit laten betalen. Of heeft iemand een slimme suggestie?
Jan van de Velde
Moderator

KoosL schreef: vr 22 nov 2013, 18:20
met de huidige prijzen is gas ongeveer 2,6 keer zo rendabel.
Nou, met die 7 cent terugleververgoeding voor 1 kWh (= 3,6 MJ) elektrische energie of 65 cent voor 1 m³ (≡ 32 MJ , nog wat minder eigenlijk indien je het rendement van een gasverwarming in aanmerking neemt) aan aardgas kom je met beide gevallen ongeveer gelijk uit, ongeveer 2 eurocent per megajoule. Maar dat betekent dan hoe dan ook dat je investering in extra apparatuur niet terugkomt.

Ook, CV-retourwater voorverwarmen lijkt me het rendement van je CV-ketel te doen verlagen.

Verder weet ik niet hoe het macro bekeken uitpakt. Want dat betekent dat je de overschotten die je PV-installatie 's zomers opbouwt 's winters terug uit het net gaat tappen. Ik neem tenminste aan dat je PV-installatie niet zó idioot groot is dat hij in de wintermaanden, stookseizoen, overschotten levert. Als we dat met zijn allen zo zouden gaan aanpakken denk ik dat de terugleververgoeding rap zal gaan dalen, want dan gaan we met zijn allen voor het extra gebruik in de wintermaanden een paar extra centrales moeten gaan bouwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
CoenCo
Technicus

Je zou kunnen kijken naar een lucht-water warmtepomp. Zijn o.a. van Elga. Deze leveren m.b.v. een compressor (zelfde systeem als van je koelkast) een dusdanig rendement dat het voor mensen met een PV-overschot rendabel schijnt te zijn. Je moet hier echter wel een buiten-unit voor plaatsen, vergelijkbaar met die van een Airco.

Terug naar “Natuurkunde”