Moderators: jkien, Michel Uphoff
AH IK snap wat je bedoelt... het is zoiets als de convectie stromen in de aarde.. het magma gaat omhoog bijv. maar het kan niet altijd door de korst heen dus gaat het naar links of rechts en dan naar beneden... dus dan komt het weer waar het was.. ik snap je(teminste dat denk ik). hoewel je theorie niet klopt is het wel goed doorddacht haha ... het antwoord is: de sterrenstelsels staan vast alleen de ruimte tussen de stelsels wordt groter.. ik had hier ergens al een voorbeeld met een ballon gegevenHiddo schreef: ↑ma 08 aug 2011, 11:49
Ik vind het moeilijk om mijn vraag met een rekenvoorbeeld te stellen.
Ik probeer het te visualiseren in mijn hoofd zonder berekeningen.
Een berekening is nodig om iets te bewijzen/verklaren.
Ik probeer het nog is,
De gemeten afstanden van verschillende lichtgevende objecten in ons heelal hebben ons het idee gegeven dat het
heelal sneller uitdijdt.
-Het heelal dijdt dus mogelijk sneller uit,maar zal deze versnelling de onderling gelegen sterrenstelsels ook beinvloeden ?
-Zullen zijn met dezelfde snelheid van elkaar drijven als de snelheid waarmee het heelal uitdijdt?
Als dit zo is zal het heelal een einde hebben.
Ik had namelijk een gedachten over dat de sterrenclusters minder snel uit elkaar drijven als dan dat het heelal uitdijdt en dus ooit elkaar weer tegenkomen wat resulteert in een oneindige cyclus.
Deze cyclus zal trouwens steeds langer duren naarmate het heelal verder uitdijdt.
Is maar een gedachten !
Hiddo schreef: ↑ma 08 aug 2011, 09:37
Ik wil graag iets weten over het uitdijen van het heelal m.b.t de vorm van het heelal.
Is de term uitdijen dan wel correct als we er vanuitgaan dat het universum rond is.
Ze komen elkaar weer tegen in een rond universum als de uitdijing van de ruimte minder snel gaat als de clusters onderling van elkaar af bewegen.(of zie ik dit verkeerd?)
Ik bedoel,
Is het aangetoond dat de ruimte uitdijdt of dat alleen de sterrenclusters onderling van elkaar weg drijven in een vaste ruimte?
Met het laatste deel van de vraag in deze alinea ga ik mee,wel in ons Heelal:
Nmm.is de ruimte-ons Heelal- een onbeperkte ruimte (tot bewezen is dat ze expandeert ofwel gezelschap heeft van verdere heelals. Dat sterrenstelsels uit elkaar drijven zal een gevolg zijn van de tot heden geaccepteerde BigBoom en dat zal wrs.gemeten kunnen worden en is voor mij aanneembaar.
En als de ruimte uitdijdt .Zal dit dan met dezelfde snelheid gaan als dat de sterrenclusters onderling van elkaar af drijven?