Hallo,
Samen met nog twee anderen studiegenoten doe ik onderzoek naar de invloed van het wassen van je handen met verschillende soorten zeep op het aantal bacteriën op je handen. Hiervoor wilden we een (groot) aantal mensen vingerafdrukken laten zet op een agar voedingsbodem nadat ze hun handen wel/niet/met verschillende soorten zeep hebben gewassen.
Maar uit door ons eerder verricht onderzoek bleek dat het aantal bacteriën die standaard op een hand zitten nogal erg verschilt per persoon. Daarom wilden wij graag de handen van onze proefpersonen voorbesmetten zodat elke proefpersoon met ongeveer dezelfde grote hoeveelheid bacteriën op zijn hand begint, en zodat wij hopelijk een goed duidelijk resultaat krijgen.
Maar nou was mijn vraag; hoe werkt dit voorbesmetten precies?
Op internet heb ik er niks over kunnen vinden. Ik heb wel verschillende filmpjes gezien van onderzoekers die een soort van spray over de handen spuiten, maar wat daar verder inzit, kan ik nergens achterhalen.
Weet iemand van jullie dus hoe je handen het beste met een hoeveelheid bacteriën kan voorbesmetten?
Alvast heel erg bedankt!