Pluimdrager, het kop in het zand steken als je met de kennis van tegenwoordig nog twijfel hebt of er leven op andere planeten mogelijk is en of zou zijn. Alleen in ons melkwegstelsel zijn meer planeten met gelijkwaardige omstandigheden gevonden die geschikt zouden zijn voor mogelijk leven. En dan heb ik het nog niet eens over het aantal stelsels over het algemeen. Dus als je het omniversum zou bekijken dan is het niet de vraag of er leven is, maar meer hoe dat leven zich heeft weten te ontwikkelen. Het is naïef dat de mens alsmaar blijft denken dat onze aarde zo uniek is en de enige planeet is in het het grote geheel waar leven op is ontstaan.
De snelheid van radiosignalen is gelijk aan de lichtsnelheid is relatief. En ook niet geheel juist. Vele omstandigheden zijn van invloed op radiosignalen. Maar belangrijker is het feit dat radiosignalen zoals wij deze kennen nog immer in de kinderschoenen staat. Mensen vergeten vaak dat de tijd dat wij ontdekt hebben te kunnen communiceren middels radiosignalen anderhalve eeuw geleden als onmogelijk zou worden beschouwd. Al onze verzonden berichten zijn de ruimte in geschoten en op weg naar alle uithoeken van het omniversum. Maar waar mijn blog om gaat is niet of er leven is. Die vraag kan ik niet beantwoorden en eigenlijk kan niemand dat want we weten het gewoon niet. Die discussie wil ik ook niet aangaan. Dus laten we het eens zijn met elkaar dat zolang we niets horen van onze "buren" buitenaards leven wel of niet een open vraag blijft.
Waar ik met deze blog om vraag is: Wat zouden onze "buren" gebruiken om te communiceren? Welk spectrum en of welke technologische mogelijkheden zouden we moeten betrekken bij het huidige zoeksysteem? Gezien de afstanden en "tijd" is het lijkt mij eigenlijk nog te vroeg om te speuren naar de onze traditionele vormen van communicatie. Naast het verloren gaan in de achtergrond ruis lijkt het mij dat beschavingen die reeds veel ouder zijn dan ons ook veel meer effectievere manieren van communiceren zouden gebruiken. En daar met zijn allen eens naar te kijken lijkt mij leuk.
radiosignalen zijn gelijk aan de snelheid van het licht? Dat kan zo zijn, maar gooi eens een steen in het water en kijk dan eens naar de wijze waarop de rimpels zich verspreiden. Dan zie je dat diepte,dichtheid,objecten,andere rimpelingen, enz duidelijk een invloed hebben op de wijze waarop deze zich voortplant. Tevens zouden traditionele radiosignalen vooral op heel erg grote afstanden eigenlijk zo goed als wegvallen in de achtergrondruis.
Ik respecteer echt je mening en denkwijze, maar laten we nou voor de aardigheid eens uitgaan dat ET bestaat en bezig is met heerlijk als Captain Kurk andere werelden te verkennen. Dan zal je het toch met me eens moeten zijn dat windows 8.1 denk ik niet geschikt zal zijn voor zijn werk