Opmerking moderator
Deze topic is afgesplitst van deze topic en gaat erover of zwaartekracht een kracht genoemd mag worden.
Om terug te komen op een absolute beweging, dat is volgens mij inderdaad de beweging t.o.v. de CBR. Een massa heeft beweging doordat het ooit een versnelling heeft ondergaan (en dan bedoel ik geen versnelling door middel van gravitatie, daar gravitatie geen echte kracht is: de CBR maakt a.h.w. een vrije val in een gebied waar gravitatie aanwezig is, net als een massa die t.o.v. de CBR in rust is; ik doel op een versnelling d.m.v. een van de drie basiskrachten, het meest waarschijnlijk de elektro-magnetische kracht) en ziet dat de CBR vóór hem een iets hogere frequentie heeft dan achter zich. Dus elke waarnemer die in twee verschillende richtingen (voor hem en achter hem bijvoorbeeld) twee verschillende temperaturen van de CBR meet is in absolute beweging. De CBR is Natuurlijk geen nieuwe vorm van ether, omdat licht zich niet d.m.v. de CBR voorplant, zoals dat ooit voor ether werd gedacht (golvende ether).
Om op het oorspronkelijke gedachte-experiment (leuk gevonden trouwens) terug te komen,denk ik, dat het verschil in warmte veroorzaakt door de beweging door de CBR, net niet voldoende energie oplevert d.m.v. het verschil in warmte te benutten, om de weerstand va de CBR te overwinnen. Dus het verschil in warmte tussen het voorste en achterste reservoir zal ook niet toenemen, waardoor je nog meer energie kunt gebruiken, waardoor je nog sneller kunt gaan, waardoor het verschil in warmte nóg groter wordt etc. Voor beide reservoirs geldt namelijk dat zij aan de voorkant zowel als aan de achterkant (en ik heb het nu over de voor- en achterkant van de reservoirs zelf, niet van de raket) in dezelfde mate op de CBR reageren.