Inderdaad.Michel Uphoff schreef: ↑ma 04 nov 2013, 15:00
Dus levert naar jouw inzicht een fotonen aandrijving (dan geen propellant nodig) nimmer meer stuwkracht dan het resulterend momentum van de geabsorbeerde fotonen. Begrijp ik dat correct?
Klinkt logisch: Foton absorberen > negatieve impuls ondergaan > energie omzetten in een nieuw foton > foton uitzenden > gelijke maar tegengestelde positieve impuls ondergaan. Verliezen natuurlijk verwaarloosd.
Let wel dat je 2x de impuls van de fotonen kunt gebruiken voor voorstuwing door gebruik te maken van een spiegel: daarbij absorbeer je de fotonen niet, maar stuurt ze terug richting de bron met een gelijke impuls als waarmee ze binnen kwamen. Dit is echter alleen bruikbaar als je van een lichtbron probeert weg te komen.
De crux is echter dat je juist naar de lichtbron wilt komen puur op de impuls (cq energie) van de fotonen die je ontvangt van die lichtbron, en m.i. is dat onmogelijk.
Vergelijk het met letterlijk tegen de wind in zeilen: dat is enkel en alleen mogelijk dankzij de wrijving van het water, waardoor je in een soort zig-zag patroon toch de gewenste kant op kunt. Probeer je hetzelfde te doen met bijvoorbeeld een zweefvliegtuig dan zal je dat nauwelijks meer lukken, er is niets meer om je te remmen of om je tegen af te zetten.