Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
physicalattraction
Moderator
Artikelen: 0

Re: Gedachte-experimentje

Opmerking moderator

Alle berichten die gaan over de vraag of zwaartekracht een kracht genoemd mag worden, zijn afgesplitst naar deze topic. Graag in deze topic alleen over het oorspronkelijke gedachte-experiment discussiëren.
Michel Uphoff
Moderator

@Flisk: het enige wat daar ontbreekt is de energie nodig om een deeltje met massa m te maken
Dat is nogal logisch, en daar heb ik dus mooi overheen gekeken.

Jammer, maar mijn bouwplannen voor fotonschip Intergallactica kunnen de prullenbak in. ;)
Flisk

Ik zou het niet zo snel opgeven :P dat idee met ingevangen deeltjes zou wel werken lijkt me.

Ik denk zelf dat er een manier is zonder zo'n deeltjes te gebruiken.

Het enige wat ik heb aangetoond is dat je niet kan versnellen puur op straling die uit tegengestelde richting komt.

Dus je kan enkel je snelheid behouden, of vertragen met 'tegenwind'.

Maar CBR komt uit alle richtingen, zo zou je de voorkant fotonen kunnen laten opvangen, en die er langs de achterkant weer laten uitschieten, met dezelfde energie (als het verlies 0% is) en op de achterkant een spiegel plaatsen. Hierdoor versnel je wel lijkt me.

Plaats dan nog een 45 graden gekantelde spiegels aan de zijkanten en er is nog meer voortstuwing.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.
descheleschilder

Om terug te komen op het oorspronkelijke gedachte experiment. Ik denk niet dat deze manier van voortdrijven zal werken om de simpele reden dat de warmtereservoirs voor en achter op het schip totaal gelijkwaardig zijn. Ze vangen beiden dezelfde straling uit de CBR op, zowel aan de voorkant van elk reservoir als aan de achterkant, met als netto resultaat dat er geen energie tussen de reservoirs kan vloeien (ze hebben immers dezelfde temperatuur), en er dus geen energie is om het schip sneller te doen bewegen.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Terug naar “Natuurkunde”