Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: ontcijferen signalen

Ik denk dat het zenden van signalen naar exoplaneten, en wachten op een response een vrij heilloze weg is.

Het aantal tot op heden gevonden exoplaneten waarop in theorie leven zoals wij dat kennen wellicht mogelijk is, is op een hand te tellen. Hierbij moet opgemerkt worden dat een planeet ook aan een aantal nog niet onderzochte voorwaarden moet voldoen om dit leven mogelijk te maken.

De kans dat aan die extra voorwaarden wordt voldaan én vervolgens op die handvol planeten op dit moment een technologische beschaving op minimaal ons niveau aanwezig is, is -alles in aanmerking genomen- zo goed als nihil.

Willen we om de kansen te verhogen een grotere groep in theorie leefbare planeten bestrijken, dan zullen deze vooral een stuk verder weg staan dan de 10 tot 40 lichtjaar van de tot op heden ontdekte planeten in een habitable zone.

Dan hebben we het over waarschijnlijke heen- en terugreistijden van het signaal van honderden jaren of meer, en in die tijd kunnen we mogelijk met andere technieken veel verder komen.

Als er over een aantal jaren met telescopen als de ELT (in aanbouw) of uitgebreide flux collectoren (voorgestelde, eenvoudige, maar zeer grote lichtontvangers) veel meer exoplaneten gevonden worden in de habitable zone van een ster, dan is het mogelijk dat via verfijnde spectroscopie de atmosfeer van zo'n planeet, als hij voor de moederster langs, gaat nauwkeurig geanalyseerd wordt.

Een groep astronomen (onder andere uit Leiden) heeft aangetoond dat het mogelijk moet zijn om tijdens zo'n passage, als het sterrenlicht ook door de atmosfeer van de planeet gaat, in het spectrum elementen uit de planeetatmosfeer als zuurstof vast te stellen, ook met een redelijk goedkoop grondinstrument als een flux collector.

Zuurstof in een atmosfeer is een goede indicator voor leven op zo'n planeet, want indien dit niet wordt aangevuld door bijvoorbeeld plantaardig leven, zorgen oxidatieprocessen ervoor dat het snel grotendeels uit een atmosfeer verdwijnt. Althans dat het in zulke grote hoeveelheden als op Aarde voorkomen van zuurstof zeer lastig anders te verklaren is dan door aanvulling door (primitief) leven.

Zekerheid is het echter niet en het zegt, als de betere technieken in de toekomst wel voldoende zekerheid kunnen bieden via observatie, waarschijnlijk heel weinig over het ontwikkelingsniveau van dat leven.
lunarnuts

:D Kijk hier word ik dan wel weer heel erg vrolijk van. Wel wil ik aanmerken dat het aantal exoplaneten inmiddels wel meer dan handvol bevat. Ten dele ook door de ontdekkingen hier op onze eigen prachtige planeet waarin steeds meer en steeds vaker levende organismen worden gevonden die leven zonder zuurstof en ook door evolutie zuurstofarm zijn ontwikkeld. Dat eventueel leven zich tot op ons niveau heeft kunnen ontwikkelen en zich in onze "nabijheid" begeeft is inderdaad zeer onwaarschijnlijk. ELT en de flux collectoren zullen zeker een enorme winst betekenen voor verder onderzoek naar de wonderen van ons omniversum.

De kans dat we hiermee een: "Hallo" zullen ontdekken en of vinden is zeer klein. Wel zal het ons nog veel meer inzicht gaan geven naar de ontwikkeling van ook onze eigen planeet. Vaak vergeten velen dat onze planeet in wezen nog maar een heel jonge planeet is als we kijken naar veel andere vergelijkbare planeten. Onlangs heb ik een lezing bijgewoond waarin middels de tot nu toe gevonden data een reconstructie was gemaakt over onze prachtige buurman Mars. Middels een prachtige computer model werden de verschillende stadia van Mars door de miljoenen jaren getoond. Het bijzondere daaraan was dat zoveel mogelijk gebruik was gemaakt van tot nu toe bekende feiten. Mars had ware het niet dat er iets gruwelijk mis is gegaan zich wel degelijk kunnen ontwikkelen tot een levensvatbare planeet. Let wel er word niet beweerd dat dit ook zou zijn gebeurd maar dat dit had kunnen gebeuren. Alle elementen om levensvatbaar te worden waren en zijn gedeeltelijk nog steeds aanwezig.

Veel wetenschappers hebben vele en vele verschillende opvattingen over het wel of niet aanwezig zijn van leven op exoplaneten. En dan zelfs zijn er nog vele opvattingen over of deze eventuele levensvormen wel in staat zijn tot het zenden en of ontvangen van boodschappen en of zelfs door evolutie op ons niveau zouden zijn.

Het vinden van bewijs of er wel of niet een mogelijkheid bestaat dat er zich leven heeft gevormd buiten onze eigen planeet blijft dan ook de 100.000.000 question. Daar kunnen noch voorstanders noch tegenstanders het wel over eens zijn.

Mijn topic gaat echter niet om of we in staat zijn exoplaneten te vinden, maar of de huidige vorm van zoeken wel zo effectief is. Zoals ik in mijn eerste bericht al tikte luisteren we nu naar radiosignalen en zoeken we in de achtergrondruis naar een niet natuurlijk signaal. En in deze vorm van zoeken heb ik het gevoel dat we trachten het onmogelijke te verwezenlijken (ook al zijn er inderdaad signalen die tot op heden nader onderzocht worden omdat ze niet te verklaren zijn). Maar om in de achtergrondruis laten we Michel zijn afstand van 40 lichtjaar nemen een signaal te vinden middels traditionele wijze is praktisch onmogelijk. Een signaal zou van die afstand al zover verdwenen zijn in de achtergrondruis dat het eruit filteren zo goed als onmogelijk is.

Met dit in het achterhoofd denk ik van: "joh, met dit gegeven zou toch ook ET niet voor deze vorm van transmissie kiezen lijkt mij." Dus zouden we middels huidige techniek in staat zijn verder te kijken dan alleen de huidige opsporing? Let wel ik ga er dan dus vanuit dat ET wel in staat is om signalen te zenden. En dat ET tracht middels een simpel Hallo ons de stuipen op het lijf te jagen ;) . Het is een lastig vraagstuk en daar ben ik me ook terdege bewust van.

Maar hypothesen van de ons wel bekende wetenschappers waren allemaal gebaseerd op wat als.... En hoe kan en zou je...... Deze topic is zo een brainwave want ik vraag geen oplossing. De enige reden voor de topic is om eens ideeën,vrije gedachten,theoretische mogelijkheden te bedenken. Niet met de belemmeringen van snelheden en of andere beperkingen. Wetenschappers zoals Steven Hawking geven ook zelf aan dat het omniversum een zo groot raadsel is dat niemand werkelijk weet hoe en wat? Ooit was er een man die een ei op de tafel drukte en beweerde dat onze planeet wel degelijk rond was. En zo zie ik ook forums als deze. Het uitwisselen van hoe gek eventuele hypothesen ook zijn. En dan te kijken naar wat zou je daar mee kunnen. Denken in belemmeringen is zo makkelijk. Denken in mogelijkheden vergt een heel andere denkwijze ;)
Michel Uphoff
Moderator

Wel wil ik aanmerken dat het aantal exoplaneten inmiddels wel meer dan handvol bevat

Jazeker, dat zijn er inmiddels rond 1000. Maar het aantal exoplaneten waarop de temperatuur zodanig kan zijn dat die niet conflicteert met leven zoals ons bekend, is 9 stuks waarvan er 5 binnen 40 lichtjaren afstand liggen.

Terug naar “Ruimtefysica”