descheleschilder schreef: ↑do 05 dec 2013, 20:07
Antwoord aan Math-E-Mad-X. Het effect waaraan ik refereer dacht ik toch in goed Nederlands te hebben uitgedrukt. Maar voor de duidelijkheid nog een keer. Beschouw een bolschil. In die bolschil plaats ik een grote hoeveelheid elektronen. De elektronen zullen zich aan de rand van de bol verzamelen, vanwege hun onderlinge afstoting, en wel zo dat de elektronendichtheid aan rand van de bol overal even groot is (de ladingsverdeling is, hoe kan het ook anders, bolsymmetrisch). Zet je deze bol nu in een uniform elektrisch veld dan zullen alle elektronen dezelfde versnelling ondervinden, net zoals jij schreef wat er zou gebeuren als een lichaam zich in vrije val in een gravitatieveld bevindt. Alle deeltjes (in het voorbeeld de elektronen die tegen de bolschil gedrukt zijn) voelen echter wél de elektrische kracht die op hen wordt uitgeoefend.
Ten eerste: wat bedoel je hier met 'voelen'? Hoe kan een elektron iets voelen? Het lijkt nu net alsof je zegt dat elektronen emoties hebben. Ik snap dat dat niet is wat je bedoelt, maar ik snap niet wat je nou precies wel bedoelt.
Ten tweede: je beschrijft nog steeds hier het meetbare effect wat je verwacht niet. Ze zullen versnellen zeg je, maar hoe? welke kant op?
Ik neem aan dat je bedoelt dat de configuratie van de elektronen ten opzichte van de bol zal veranderen, en dat kan heel goed kloppen: de bol is neutraal, dus de boel ondervindt geen versnelling terwijl de elektronen dat wel ondervinden. Het is dus logisch dat je hier wel degelijk de versnelling kan meten door naar de configuratie te kijken.
Kortom: de geladen bol 'voelt dit' omdat de elektronen een andere versnelling ondervinden dan de bol.
In het geval van de gravitatie voel je geen kracht, maar dat is niet omdat alle deeltjes waaruit ik besta (als ik in vrije val naar beneden donder) dezelfde versnelling ondergaan.
Dit is een uitspraak zonder enige onderbouwing. Je zegt nu feitelijk niks anders dan "dit is zo omdat ik het zeg". Hier ga ik dus niet op reageren.
Ik heb je in mijn vorige post duidelijk gevraagd om uit te leggen met welk zintuig je dit dan zou moeten voelen, en ook uitgelegd waarom ik denk dat dat met de tastzin niet gaat. Jammer genoeg negeer je dit volkomen.