@ Flisk
Kennelijk zijn er twee definities van schijnkracht, een klassieke en een relativistische?
Moderator: physicalattraction
Klassiek gesproken heb je schijnkrachten nodig om in niet-inertiaalstelsels te kunnen rekenen alsof het wel inertiaalstelsels zijn.Flisk schreef: ↑zo 08 dec 2013, 00:42
Ik denk eerder dat het allebei op dezelfde manier gedefinieerd wordt adhv inertiaalstelsels.
Inertiaalstelsels zijn daarentegen weer anders gedefinieerd in beide theorieën.
Daarom het verschil tussen een schijnkracht in de klassieke en de relativistische natuurkunde.
descheleschilder schreef: ↑zo 08 dec 2013, 03:11
Met een kracht voelen bedoel ik dat je voelt dat er een kracht aan je trekt of duwt
Math-E-Mad-X schreef: ↑zo 08 dec 2013, 12:40
Dit is een tautologie, dus volslagen onzinnig in een serieuze discussie.
Zo zal een enkel elektron (om de complicaties met de elektronen in de bol te vermijden), in overdrachtelijke zin "voelen" dat er een elektrische kracht op hem inwerkt in een uniform elektrisch veld.
Als een elektron een elektrische kracht ondervindt wordt hij versneld. Als een elektron zwaartekracht ondervindt wordt hij ook versneld. Als we puur en alleen naar dit enkele elektron kijken en alle effecten op de achtergrond negeren kunnen we op geen enkele manier bepalen of het elektron wordt versneld door een zwaartekracht of door een elektrische kracht.descheleschilder schreef: ↑zo 08 dec 2013, 03:11
Dit voelt hij niet in een gravitatie veld, aangezien massa de bron van gravitatie is. Als het elektron versneld wordt voelt het elektron zijn eigen massa die het versnellen tegenwerkt, hetgeen niet zo is in een gravitatie veld.
Dit is precies hetzelfde voorbeeld als met de geladen bol. Dat alle deeltjes in mijn lijf dezelfde versnelling zullen ondervinden is onzin. Mijn elektronen zullen een tegenovergestelde kracht ondervinden als mijn protonen. Dit zal inderdaad tot bepaalde veranderingen in mijn deeltjes configuratie veroorzaken en dat is wat ik zal kunnen voelen.descheleschilder schreef: ↑zo 08 dec 2013, 03:11
Stel we voorzien jou van een dosis lading, groot genoeg om jou een flinke versnelling te geven in een elektrisch veld waarin jij geplaatst wordt. Het lijkt mij dat je dan wel voelt dat er een kracht op jou inwerkt, in tegenstelling tot de vrije val in een gravitatie veld. Al jouw onderdelen ondervinden dezelfde versnelling en wat je voelt is jouw eigen trage massa. De moleculen in je lijf zullen door de versnelling een verandering in configuratie ondergaan hetgeen je ervaart als trage massa, in tegenstelling tot de zware massa die je niet zal kunnen ervaren.
Klassiek is de ruimte hoe Euclides die beschreef, relativistisch veranderd dit.Bartjes schreef: ↑zo 08 dec 2013, 00:52
Klassiek gesproken heb je schijnkrachten nodig om in niet-inertiaalstelsels te kunnen rekenen alsof het wel inertiaalstelsels zijn.
Wat zijn dan niet-inertiaalstelsels in een algemeen relativistisch perspectief?
Opmerking moderator
descheleschilder schreef: ↑zo 08 dec 2013, 23:43
waardoor al jouw bestanddelen zich over een heel kleine afstand van elkaar af zullen bewegen tot er een evenwicht is bereikt
We kunnen weldegelijk een onderscheid maken tussen een elektron in een elektrisch veld of in een gravitatieveld. De eigentijd van een elektron in vrije val in een gravitatieveld zal sneller verlopen dan de eigentijd van een elektron versneld in een elektrisch veld.
En wat betreft de term "tautologie" adviseer ik je nog eens goed naar de betekenis ervan te kijken, of nog eens goed te lezen wat ik schrijf.