Nu we toch over vectorruimten bezig zijn is er ook iets wat ik me afvraag. In hoeverre is R^n wel R^n? Je hebt namelijk kolom en rijvectoren. Als ik een element uit R^n neem, wat gedefinieerd is als het n-voudige cartesische product van de reeele getallen(RXRXR....XR) dan kan ik die voor een bepaald element wel met een matrix vermenigvuldigen(aan de rechterkant) en voor precies hetzelfde element weer niet.
Naar mijn weten zijn is er formeel gezien namelijk geen onderscheid tussen kolom en rijvectoren. De kolomvector (1,2) wordt gezien als een element van R^n en de rijvector (1,2) ook ,Sterker nog ze zijn precies hetzelfde element. Terwijl dit dan zou impliceren dat ze exact dezelfde algebraische eigenschappen zouden moeten hebben wat duidelijk niet het geval is. Zou je dan niet heel heel formeel gezien moeten praten over een R^n,1 en een R^n,2?
Dit is misschien muggenzifterij maar ik ben toch benieuwd hoe dit strict formeel wordt behandeld.
Drieske schreef: ↑ma 02 dec 2013, 09:46
Opmerking moderator
Zorg er ook voor dat je berichten wetenschappelijk blijven. Berichten zoals bovenstaande (over zandkorrels en opgehoopte topjes) zullen in de toekomst zonder meer verwijderd worden.
Ik ken niet precies de achtergrond maar volgens mij zijn dergelijke berichten bedoeld om intuitief duidelijk te maken aan de TS wat de betekenis is van verschillende begrippen. Als dergelijke berichten tot een beter begrip van de stof bij TS kunnen leiden is dat niet iets wat verkeerd is, zolang de relativiteit van dergelijke analogieeen maar inacht wordt genomen
Misschien een idee om hier een mini cursus over te maken? Inleiding linneaire algebra, als die niet al bestaat tenminste.