Het gaat me niet om details achter de komma hoorklazon schreef: ↑wo 06 nov 2013, 14:39
In ieder geval wat de orde van grootte betreft. ik heb hier altijd bij het energiebedrijf gewerkt, maar sinds enkele jaren met pensioen. Daardoor kan ik niet meer bij de echte gegevens, en moet ik een beetje uit mijn herinnering putten.
Maar als ik het zo lees is er ongeveer 3X overboekt als je het vergelijkt tussen wat de wijkkast kan leveren en wat de hoofdzekering van een individueel huis toelaat. Op nivo van een groep is dat dan een factor van ongeveer 6.
Op zich lijkt me dit niet problematisch: echte energievreters als verwarmingselementen in wasmachines, vaatwassers, ovens en dergelijke zijn behoorlijk nette ohmse belastingen en dat zijn precies de dingen die belastingen van 1 of 2 kilowatt vormen. Wellicht zal er hier en daar een stofzuiger van 2 kW tussen zitten met een power factor van 0.6-0.7, maar die worden incidenteel gebruikt en dat middelt zich wel uit.
Meetbaar is het fenomeen zeker, bijvoorbeeld bij gebruik van een kortegolf-ontvanger. Het spectrum tot een paar honderd kilohertz zit vol met signale van schakelende voedingen, net-harmonischen en dergelijke. Echt slechte schakelende voedingen (ook die in slechte spaarlampen) kunnen storing geven tot in het gebied van ettelijke MHz, en op een afstand die groot genoeg is om een hele kamer te bedekken.
Komen we nu aan de vraag: die uitschietertjes op die als sinusvormig bedoelde spanning, veroorzaken die meetbare elektro(magnetische) velden rondom die meters en meters bekabeling en snoeren die we in huis hebben? Elektrische smog om maar eens een popi-woord te gebruiken? Zoja, hoe sterk en tot op welke afstand?
Voor de gezondheid is dit abosluut ongevaarlijk, maar het zijn wel zaken die overlast opleveren voor bijvoorbeeld zendamateurs en andere radio-ethousiasten.
Niet dat dit fenomeen nieuw is, ouderwetse tv's deden dat ook al door een forse storing uit te stralen op 15625 Hz met harmonischen zo ver als je praktisch kon meten.
De gemiddelde mens zal er echter niet zoveel last van hebben: de laagste frequentie die men praktisch gebruikt is FM broadcast vanaf 88 MHz, met breedbandige kanalen die redelijk wat storing kunnen hebben zonder dat de ontvangst echt verstoord raakt. Zaken als mobiele telefoons en wifi netwerken die werken boven 800 MHz zullen er sowieso weinig last van ondervinden.