Ik wil hier een behoorlijk fundamentele vraag stellen over het begrip 'potentiele energie'. Ik vraag me namelijk af in hoeverre het echt een fysisch fenomeen is en of het niet gewoon een manier is om bepaalde berekeningen makkelijker te maken.
Het nut van dit begrip is zeer duidelijk in verschillende energie problemen. Zo is(bij afwezigheid van niet conservatieve krachten) de som van de potentiele en kinetische energie constant waardoor je goed kan uitrekenen wat er in bepaalde situaties gebeurt. Maar de vraag is, is dat het slechts of stelt het echt een 'energie' voor om het zo maar te formuleren? Als ik iets omhoog til neemt de potentiele energie toe, betekent dit dan ook daadwerkelijk dat ik energie toevoeg aan het systeem en het systeem in feite na het optillen meer informatie bevat? Dat als je het hele object omzet in energie er net wat extra energie vrijkomt dan anders?
Want ik kan me ook het volgende voorstellen. Ik kan een heel diep gat graven en er houten planken overheen leggen. Dan kan ik op zo'n houten plank een bal neerzetten en optillen tot een hoogte van 2 meter. Dan heeft het een bepaalde potentiele energie. Maar stel nu dat ik naast het gat sta met de bal erboven en iemand haalt de planken gewoon weg. Is de potentiele energie van de bal dan toegenomen? Als ik letterlijk naar de formule kijk wel, want de hoogte is duidelijk toegenomen na het weghalen van de planken en de bal zal veel dieper gaan vallen en een hogere kinetische energie bereiken na het loslaten dan als die planken daar gewoon waren gebleven.
Maar dan heeft een extern proces, dat totaal niks met de toestand van de bal te maken heeft, namelijk het weghalen van houten planken wel invloed op de toestand van de bal. De potentiele energie neemt na die actie namelijk toe puur omdat de hoogte toeneemt. Maar of ik de bal nou omzet in pure energie voor het weghalen van de planken of erna via E= mc^2 het is niet alsof ik daarna iets meer energie eruit krijg omdat ik die planken heb verwijderd. Het is niet alsof ik na het weghalen van de planken ineens een energie van E = mc^2 + mgd(met d de diepte van de put) krijg. Dus intrisiek en op fundamenteel gebied is er niks aan de toestand van de bal veranderd na het weghalen van de planken maar toch neemt de potentiele energie wel toe.
Daarom mijn vraag, heeft potentiele energie wel een echte fysische significantie en betekenis? Of is het slechts een wiskundig trucje die bepaalde berekeningen veel makkelijker maakt?