Op zich is dat een open vraag, het is niet iets waar quantumtheorie een uitspraak over doet. Quantumtheorie zegt eigenlijk enkel: je meting gaat dit opleveren, (eventueel met die probabiliteit)Als ik een deeltje waarneem dan veranderd de golffunctie en krijg ik een enorme piek op een specifiek punt(in de kansverdeling). De vraag die je je moet stellen is dan denk ik, wat is er zo bijzonder aan het proces 'waarnemen' dat wij zoiets teweeg brengen. Verstoort een waarneming gewoon het systeem? Is het alsof ik in de natuur dieren waarneem en die dieren zich door mijn aanwezigheid anders gaan gedragen? Hoe kan ik dit zien, en wat maakt nu dat een waarneming een systeem zo beinvloed?
Over het hoe en het waarom zijn er verschillende zogenaamde "interpretaties".
De Kopenhagen-interpretatie zegt inderdaad dat je waarneming het systeem beïnvloedt (maar zegt niet hoe), wat paradoxen zoals Schrödingers kat oplevert.
De veelwerelden-interpretatie zegt niets over de waarneming, maar zegt dat ons universum zich constant opsplitst volgens de respectievelijke probabiliteiten. Waarheen die splitsingen gaan zegt het niets over.
Daarnaast heb je nog veel andere, minder populairdere interpretaties. Het internet gaat je er veel geven, van wetenschappelijke tot pseudo-wetenschappelijke tot platte New Age nonsens.
In ieder geval, het idee van lokaliteit schenden is meer dan enkel in de ruimte. Als je het schenden van lokaliteit eerder aanvaardt dan het bestaan van indeterminisme, dan zijn er 2 vragen te beantwoorden:
Hoe gebeurt die communicatie sneller dan de tijd dan?
Hoe gebeurt die communicatie UIT de toekomst NAAR het verleden? (zie bijvoorbeeld het experiment van eerder: http://arstechnica.c...ken-beforehand/ )
Ik ben er eerder van overtuigd dat de wereld gewoon niet gedetermineerd is. Het lijkt mij veel aannemelijker dan informatie die in de tijd kan reizen... hoewel het strikt genomen niet onmogelijk is.