317070 schreef: ↑vr 20 dec 2013, 18:47
Hier spreek je jezelf volgens mij gewoon tegen. Superdeterminisme zelf is onweerlegbaar, maar dingen die eruit afgeleid zijn zouden wel weerlegbaar kunnen zijn? Maar dan moet superdeterminisme zelf ook weerlegbaar zijn, toch?
Als nadere invullingen weerlegbaar zijn, dan hebben we niets aan de 'onweerlegbare' superdeterminisme, aangezien het een zinloze tussenlaag is. Ik zie de toegevoegde waarde niet ten opzichte van de alternatieve theorieën solipsisme, het simulatie-universum of goddelijke interventie.
Mijn niet nader ingevulde variant is te gebruiken als een
logisch mogelijk tegenvoorbeeld. Wat die theorie vóór heeft op solipsisme, het simulatie-universum of goddelijke interventie is dat het een
fysische theorie is die door nadere invulling potentieel tot een interessant lokaal en causaal alternatief voor de kwantummechanica zou kunnen uitgroeien. Voor het solipsisme of goddelijke interventie zie ik dat niet zo snel gebeuren, bij het simulatie-universum zou ik mij wel kunnen voorstellen dat men programma's zou kunnen bedenken waaruit fysische voorspellingen kunnen worden afgeleid. Een dergelijke
nader ingevulde theorie van het simulatie-universum zou dan falsifieerbaar kunnen zijn.
Bovendien verleg je de vraag gewoon (aangezien het een zinloze laag is) Wat is dan die wetmatigheid die de monaden hun ding laat doen?
De monaden zijn voor te stellen als een soort van speeldoosjes die hun bij het ontstaan van het heelal meegekregen programma afspelen.
Hoe ziet de natuurwet die me die hendels exact goed laat kiezen er dan wel uit?
Dat de hendels exact goed komen te staan komt doordat de monaden die zich op de mogelijke plaatsen van de hendels bevinden in hun programma hebben staan dat zich op die plaatsen al dan niet een stukje hendel moet vertonen. Het zich ergens bevinden van een hendel maakt deel uit van de "show" die de monaden gezamenlijk opvoeren.
Hoe komt het dat de monaden überhaupt zo logisch werken dat we alle natuurwetten totnogtoe eruit hebben kunnen afleiden?
De programma's in de monaden zijn zeker niet willekeurig, want zij moeten zodanig zijn dat de reeds bekende natuurwetten nog steeds opgaan. Bij het zoeken naar die programma's kan je de reeds bekende natuurwetten dan ook als leidraad nemen. Waarom hebben de monaden juist de programma's die ze hebben? Dat weet ik niet! Bij
iedere natuurkundige theorie moet je ergens zeggen: zo zit de wereld kennelijk in elkaar. Dat geldt ook wanneer je het kwantummechanische toeval als fundamenteel aanneemt.