Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: Raar object aan hemel 13 aug '05

Er zijn computer programma's waarop zeer veel objecten in kaart zijn gebracht. Zo kan je van elke willekeurige dag de sterrenhemel bekijken. Helaas ben ik de naam hiervan kwijt.

Misschien kan je aan de hand van dit programma een reden vinden of anders iig dingen uitsluiten.
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

Die programma's zijn er: SkyGlass en DeepSky zijn goed!

Verders zie ik bijna wel elke avond stipjes aan de hemel, die zich met een ongelovelijke snelheid voortbewegen. Helaas bewegen ze altijd rechtlijnig, slaan nooit eens link of rechts af. Ik verbaas me erover dat je er zo weinig over hoort.

Die stipje die ik zie zijn dan wel heel klein, staar maar eens lang naar de hemel dan zie je ze zelf ook vast. Ik heb zelf het vermoeden dat het asteroiden of andere objecten die zich verplaatsen, en die heel ver weg staan. (het zijn geen meteorieten)
Gray

Brinx
Lorentziaan

Stars in the Sky, wanneer het stipjes zijn die niet knipperen, in een nagenoeg rechte lijn bewegen en plotseling kunnen verschijnen of verdwijnen zijn het waarschijnlijk satellieten. Heel soms kunnen ze van helderheid veranderen als je de satelliet gedurende zijn 'overtocht' vanuit een verschillende hoek krijgt te zien. Het plotseling verschijnen of verdwijnen komt doordat ze zich in of uit de aardschaduw bewegen. Het schijnt dat het ISS, wanneer het af is (misschien nu ook al trouwens) het helderste object aan de hemel wordt, op de zon en de maan na. Het is eens in de zoveel tijd zichtbaar vanuit Nederland en Belgie - de tijd van volgende passage is wel te vinden met wat handige tools op internet.
Anonymous

@Brinx, Op zich denk ik niet dat het satellieten zijn, want die bewegen toch allemaal in één dezelfde richting en hebben een vaste baan?. Die stipjes bewegen in willekeurige richtingen, maar wel altijd rechtlijnig en constante snelheid. Het is ook niet te bepalen hoe groot deze stipjes in werkelijkheid zijn, behalve dat het een bewegend object is. De snelheid kun je ongeveer vergelijken met dat van een vliegtuig, die je overdag vaak ziet. Het zijn alléén géén vliegtuigen.

Ik denk dat sterrenwachten deze objecten toch ook moet waarnemen, aangezien ik ze best wel vaak zie.
Wouter_Masselink

Stars In The Sky schreef:@Brinx, Op zich denk ik niet dat het satellieten zijn, want die bewegen toch allemaal in één dezelfde richting en hebben een vaste baan?. Die stipjes bewegen in willekeurige richtingen, maar wel altijd rechtlijnig en constante snelheid. Het is ook niet te bepalen hoe groot deze stipjes in werkelijkheid zijn, behalve dat het een bewegend object is. De snelheid kun je ongeveer vergelijken met dat van een vliegtuig, die je overdag vaak ziet. Het zijn alléén géén vliegtuigen.  

Ik denk dat sterrenwachten deze objecten toch ook moet waarnemen, aangezien ik ze best wel vaak zie.
Je spreekt jezelf nu tegen. De snelheid kan lijken op die van een vliegtuig. Wanneer een object verder weg staat (dat weet je niet) dan ligt de snelheid ook ineens veel hoger.
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

Ik heb het niet over grootte gehad? ook niet over dat de werkelijke snelheid van het object. Uiteraard bedoel ik dat de snelheid lijkt op dat van een vliegtuig, dat is vrij logisch. Want volgens mij zitten deze stipjes vele malen hoger als een vliegtuig, en ja de werkelijke snelheid zal ook veel hoger liggen.

Ik gaf de vergelijking van de snelheid van een vliegtuig, zodat mensen een beetje een idee hebben hoe 'snel/langzaam' het voor ons oog ongeveer verplaatst, daarmee geef ik dus niet de werkelijke snelheid aan, want dan zou je de grootte en afstand van het object moeten weten. En dat weet ik dus niet.
Brinx
Lorentziaan

De schijnbare snelheid van een satelliet in een lage aardbaan (dezelfde die je 's nachts over kunt zien komen) is op het oog inderdaad dezelfde als die van een vliegtuig. Satellieten kunnen overkomen in allerlei richtingen hoor, ze zitten in veel verschillende banen.

http://www.emi.fraunhofer.de/Abteilungen/I...der/Schutz1.jpg

(sorry voor de lage resolutie) deze figuur geeft een beeld van wat er allemaal in lage aarbanen beweegt rond de aarde. Hoewel een groot deel hiervan ruimtepuin is (oude/kapotte satellieten, uitgebrande rakettrappen en dat soort rotzooi), zit er een hele zwerm werkende satellieten tussen. Vanuit Nederland gezien kunnen deze kriskras in allerlei richtingen over komen vliegen.
Anonymous

@ Brinx, hmmm, misschien dat het dan toch inderdaad satellieten zijn, het klinkt wel aannemelijk. Bedank voor je reacties.
Ard

Satelieten bewegen zich in allerlei richtingen opdat ze dan de gehele aardbol bedekken. Sommige staan voor ons als waarnemer stil en lijken op een ster.
Rifleman

zeg me een grote plaats waar je dicht bij woont (liefste <20 km), welke datum, tijd en richting die je op keek, dan heb ik het zo op gezocht via Starry Night :shock:

Terug naar “Sterrenkijken”