044anne9224
Artikelen: 0

Complexatiereacties

Hallo!

Dit is gegeven:

complex metaaloplossing ligandoplossing

tetra-amminekoper(2)sulfaat-ion 0,1M kopersulfaat 1M ammoniak

tetrachlorokoper(2)-ion " " 6M HCl

diammineargentaat-ion 0,05M zilvernitraat 1M ammoniak

dithiosulfato-argentaat-ion " " 1M natriumthiosulfaat

tetra-amminnezinkaat-ion 0,1M zinksulfaat 2M ammoniak

tetrahydroxozinkaat-ion " " 2M NaOH

Morgen heb ik test en moet ik 20mL van de metaalopl. in 2 bekers doen. Dan 20mL van de ligandoplossing in 1 van de twee bekers. Een zoutbrug en metaalelektrode plaatsen. Dan de celpotentiaal aflezen.

Kan iemand me de halfreacties geven? Ik heb eigelijk geen tijd om er nog lang achter te zoeken. Het zou echt fantastisch zijn!
044anne9224

Re: Complexatiereacties

Met andere woorden: ik zoek de reactief tussen:

kopersulfaat en ammoniak

kopersulfaat en HCl

zilvernitraat en ammoniak

zilvernitraat en natriumthisulfaat

zinksulfaat en ammoniak

zinksulfaat en NaOH
Marko

044anne9224 schreef: wo 18 dec 2013, 10:01
Morgen heb ik test en moet ik 20mL van de metaalopl. in 2 bekers doen. Dan 20mL van de ligandoplossing in 1 van de twee bekers. Een zoutbrug en metaalelektrode plaatsen. Dan de celpotentiaal aflezen.

Kan iemand me de halfreacties geven? Ik heb eigelijk geen tijd om er nog lang achter te zoeken. Het zou echt fantastisch zijn!
Als je het morgen moet weten heb je dus nog een hele dag om het te vinden. Dat zou toch genoeg moeten zijn, aangezien halfreacties netjes en overzichtelijk in tabellen staan en niet zo moeilijk terug te vinden zouden moeten zijn.

Maar misschien helpt het al als je weet dat de vorming van een complex geen redoxreactie is en dus ook niet in halfreacties wordt geschreven. Bij de vorming van een complex blijft de oxidatietoestand van het ion zoals die is, en die van het ligand ook.

In de elektrochemische cel vindt wel een redoxreactie plaats. Daarbij verandert enkel de oxidatietoestand van het ion. Je kunt die betreffende halfreactie zien als een optelsom van de reactie waarbij het complex dissocieert (en dus het losse ion ontstaat) en vervolgens de standaard halfreactie waarbij het ion wordt gereduceerd.

De andere halfreactie vindt plaats in de referentiecel. Je zult zelf moeten nagaan wat voor cel dat is en welke halfreactie daar plaatsvindt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
044anne9224

Ik heb een poging gedaan maar die van zilvernitraat en natriumthiosulfaat weet ik echt niet, wil je even kijken of de rest klopt?

Pb2+ + SO42- => PbSO4

Pb2+ + 2 I -=> PbI2

2Ag+ + SO42- => Ag2SO4

Ag+ + BrO-3 => AgBrO3

Ag+ + I -=> AgI

Cu +2HCl => CuCl2 + H2

Zn + 2NaOH => Na2ZnO2 +H2

Zn2+ + 4NH3 => Zn (NH3)42+

Ag+ + 2NH3 => Ag(NH3)2+
Marko

Hier kan ik niet zoveel wijs uit. Er staan reacties met Pb2+, BrO3- en I- maar waar komen die vandaan?

Bovendien zijn dat neerslagreacties, heeft allemaal niet zoveel met complexvorming of redox te maken.

In de onderste staan dan wel ineens 2 redoxreacties, maar die hebben niets te maken met wat er gebeurt. De reacties die je in je 2e bericht geeft zijn juist. Dat zijn de reacties waarbij het complex wordt gevormd. Bij deze reacties verandert de oxidatietoestand zoals gezegd niet. Je begint met een ion met een bepaalde lading, dat ion vormt een complex maar blijft een ion met dezelfde lading. Een redoxreactie waarin je met het metaal (Cu en in de regel daaronder Zn) begint, klopt dus zeker niet.

De laatste 2 kloppen wel en horen, voor de goede orde, bij reactie (3) en reactie (6)
044anne9224

In dat geval snap ik er niet veel meer van :(

bij deze reacties draait het ook om neerslag:

Pb2+ + SO42- => PbSO4

Pb2+ + 2 I -=> PbI2

2Ag+ + SO42- => Ag2SO4

Ag+ + BrO-3 => AgBrO3

Ag+ + I -=> AgI

bij deze om complexvorming:

Cu +2HCl => CuCl2 + H2

Ag+ + 2NH3 => Ag(NH3)2+

Dan klopt het toch? niet?
Marko

Kijk nog eens rustig terug naar de reacties die je in bericht 1 en 2 noemt. Kijk dan nog eens naar de reactievergelijkingen die je opschrijft. Waar komen die 5 neerslagreacties vandaan? Wat hebben ze te maken met wat je in bericht 1 vraagt?

Van de laatste 4 reacties die je noemt zijn de eerste 2 redoxreacties. Dat kun je zien omdat je begint met een metaal en eindigt met een ion. De oxidatietoestand verandert dus en dus is het een redoxreactie. Maar de reacties hebben niks te maken met wat jij aan het doen bent. Kijk naar de oplossingen die je noemt in bericht 1. Dat zijn oplossingen van bepaalde zouten, en de stoffen zijn dus als ionen aanwezig in de oplossing. Er is geen sprake van metallisch koper of zink.

Enkel de 2 reacties die je als laatste noemt zijn reacties die horen bij de vorming van een complex, meer bepaald de vorming van tetra-aminezinkaat (reactie 5) en de vorming van diamineargentaat (reactie 3).

Eerder schreef ik dat het om reactie 3 en 6 ging. Dat laatste was dus een typfout.

Desalniettemin zijn er nog 4 complexen waar je voor aan de slag moet. Wat is de structuur, en wat is de reactie die optreedt wanneer je de oplossing van het ion en de oplossing van het ligand samenvoegt?
044anne9224

Ja maar ik bedoel dit:

Dit zijn de neerslagreacties:

Loodnitraait + natriumsulfaat

loodenitraat + kaliumjodide

zilvernitraat + natriumsulfaat

zilvernitraat + kaliumbromide

zilvernitraat + kaliumjodidie

en de vergelijkingen hiervan:

Pb2+ + SO42- => PbSO4

Pb2+ + 2 I -=> PbI2

2Ag+ + SO42- => Ag2SO4

Ag+ + BrO-3 => AgBrO3

Ag+ + I -=> AgI

dit zijn de complexvormingen:

kopersulfaat en ammoniak

kopersulfaat en HCl

zilvernitraat en ammoniak

zilvernitraat en natriumthisulfaat

zinksulfaat en ammoniak

zinksulfaat en NaOH

en de reacties hiervan:

Cu +2HCl => CuCl2 + H2

Ag+ + 2NH3 => Ag(NH3)2+

ik wil gewoon checken of die neerslagreacties of daar die vergelijkingen van kloppen, en ook of de vergelijkingen van de complexvormingen kloppen

Maar dus de 2 eerste van complexvorming zijn fout, de 2 laatste zijn juist, maar zijn de neerslagreacties wel correct?
Marko

Tja, maar over die neerslagreacties sprak je met geen woord in je eerste bericht. Die kwamen uit de lucht vallen.

De neerslagreacties kloppen wel, op de 4e na: je moet even opzoeken wat bromide is.

Nu de complexatiereacties nog. En hou het duidelijk. Schrijf voor elk van de 6 situaties op welke reactie daarbij hoort.
044anne9224

ja sorry, ik was het er vergeten bij te zetten dat ik het ook over neerslagreacties had, was een foutje van mij. Maar alvast bedankt voor alles! Ik zal verder de rest nog proberen te vinden.

Terug naar “Huiswerk en Practica”