als je een voorwerp in een bankschroef klemt, dan is de resulterende kracht op dat voorwerp nul.
dus dat voorbeeld is een beetje ongelukkig gekozen.
Moderator: physicalattraction
Een beschrijving van wat een kracht is in een formule (want dat is de vraag)?Th.B schreef: ↑di 12 nov 2013, 21:53
Michel Uphoff heeft een punt. Dat betekent dus dat F = m . a niet helemaal de lading dekt? Bestaat er dan wel een formule die voor elk van de situaties een beschrijving kan geven?
Inderdaad, en draai je hem hard aan, dan vervorm je ook staal. En anders nemen we een makkelijker vervormbaar materiaal. Of er veel of weinig vervorming is maakt niet uit. Maar het is natuurlijk maar een voorbeeld.@ aadkr: dat hangt natuurlijk af hoe stevig je de bankschroef aandraait
Vervorming kun je beschrijven in termen van versnellingen en richtingsveranderingen van deeltjes van het betreffende object. Wat je nu zegt is dat je een object niet in alle situaties als een 'punt deeltje' kan beschouwen, maar het doet er niets aan af dat het nog steeds volkomen legitiem blijft om een kracht te zien als iets wat een verandering in snelheid en/of snelheidsrichting teweeg brengt. En vervorming is een van de dingen die ik volledig kan beschrijven in dergelijke termen.Michel Uphoff schreef: ↑wo 13 nov 2013, 01:04
Inderdaad, en draai je hem hard aan, dan vervorm je ook staal. En anders nemen we een makkelijker vervormbaar materiaal. Of er veel of weinig vervorming is maakt niet uit. Maar het is natuurlijk maar een voorbeeld.
Hetzelfde gaat op voor een explosie in een drukvat. Alleen de druk in het vat neemt toe (waardoor het vat vervormt). Maar het vat zelf verandert niet van richting of snelheid. Ook de impuls(vector) van het zwaartemiddelpunt van een door de lucht vliegende granaat verandert niet als het ding ontploft. Het gezamenlijke zwaartemiddelpunt van alle wegvliegende scherven blijft de oorspronkelijke baan volgen. Er wordt immers geen externe kracht uitgeoefend.
Een kracht kan je dus niet alleen definiëren adhv de versnelling of richtingsverandering.
Er bestaat m.i. niet een enkele formule die een kracht of de mogelijke effecten van een kracht omschrijft. Wel een beschrijving van de mogelijke (combinatie van) effecten; die heb ik in de eerste reactie gegeven, en lijkt mij sluitend.
En vervorming is een van de dingen die ik volledig kan beschrijven in dergelijke termen.
Wel eerst moet je van paradigma veranderen, je moet het object zien als een verzameling van allemaal deeltjes die dankzij elektromagnetische krachten bij elkaar blijven in plaats van een puntmassa. Vervorming is dan een onevenredigheid in de versnellingen van individuele deeltjes. Niet alle deeltjes worden op dezelfde manier versneld waardoor de interne structuur van het object veranderd, dat leidt tot vervorming.