Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: Is zwaartekracht een kracht?

Ik begrijp uw punt,
En je schuift het achteloos terzijde, en daarmee de basis van de relativiteit.
maar wanneer is een lichaam in beweging? Als het een versnelling heeft ondervonden. En daarmee doel ik op een versnelling verkregen door voornamelijk e.m. krachten
Twee objecten op enige afstand van elkaar, zijn tov elkaar in rust. Een gravitatiebron nadert. Omdat ze door hun afstand afwijkende geodeten door de ruimtetijd gaan volgen bewegen ze nu tov van elkaar, maar ze zijn en blijven beiden in vrije val. Welke versnelling is er dan ondervonden? Hoe verklaar je het ontstaan van deze beweging dmv de elektromagnetische kracht?
Alle lichamen onder invloed van gravitatie zien dezelfde CBR als zij in vrije val zijn.
Verklaar de dipool anisotropie.
descheleschilder
Artikelen: 0

Re: Is zwaartekracht een kracht?

De beweging (van lichamen) die ik bedoel wordt is de beweging die word veroorzaakt door een in de ruimte aanwezig elektrisch veld (als de lichamen elektrische lading hebben), en niet omdat ze door hun afstand afwijkende geodeten in de ruimtetijd gaan volgen. Je kunt de lichamen ook versnellen door ze achter een versnellende raket vast te binden door middel van een sterke kabel.

Lichamen die die versnelling niet ondervinden zullen inderdaad in een vrije val blijven, en de CBR is voor deze lichamen bolsymmetrisch (voor die lichamen is de ruimtetijd vlak): de CBR verkeert net als de lichamen in vrije val, met als gevolg dat een lichaam dat door een aanwezig elektrisch veld (of verbonden met een versnellende raket, die zijn versnelling uit een verkrijgt door e.m.processen, of door een kernreactor) geen bolsymmetrische verdeling van de CBR ziet.

Ik begrijp echter niet waarom u er een dipool anisotropie bij betrekt. Bedoelt u de anisotropie in de CBR?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Terug naar “Natuurkunde”