317070 schreef: ↑zo 22 dec 2013, 11:50
Ofwel communiceren je monaden niet met hun buren, en dan heb je een nul-dimensionaal heelal, waarmee je ons op het eerste gezicht vier-dimensionale heelal erg moeilijk gaat kunnen verklaren, tenzij iedere monade een ander 'programma' draait, maar dan verklaart het helemaal niets aan ons heelal, want alle mogelijke universa kunnen op die manier werken (dat is in essentie het simulatie-universum-idee)
De monaden communiceren
niet met hun buren, ze draaien elk zelfstandig hun eigen programma af. Eén dimensie heb je dus in elk geval al, en dat is de tijd. De ruimte is wat lastiger, in het eenvoudigste geval bevinden de monaden zich op de roosterpunten van een euclidische ruimte. Ze bevinden zich
zo dicht bij elkaar dat het discrete karakter van dit monadische universum buiten het zicht van de huidige technologische mogelijkheden ligt. Hoe dat bij een gekromde ruimte-tijd wordt is mij nog niet duidelijk. (Het monadische heelal kent een absolute ruimte en tijd!) Het heeft inderdaad iets van het simulatie-universum weg, maar het is al een stuk verder uitgewerkt. Er is ook niet één computer (waar staat die dan?) waarop het wereldgebeuren gesimuleerd wordt, maar er zijn zeer vele minuscule speeldoosjes die ieder het specifieke programma afspelen dat ze aan het begin van het heelal hebben meegekregen. Het monadische heelal is een
fysisch heelal, terwijl het simulatie-universum (zolang het niet nader is uitgewerkt) niet meer dan een filosofische mogelijkheid is.
In ieder geval, naar mijn mening voegt het monade-idee helemaal niets toe en is het triviaal. Geef anders eens een voorbeeld van een heelal dat niet uit monaden zou kunnen bestaan. Of een (fictieve) natuurwet die je niet zou kunnen hebben als je monades hebt. Volgens mij kun je dat niet.
Ik weet niet of het mogelijk is het monadische heelal met de algemene relativiteitstheorie te verzoenen, maar laten we er van uitgaan dat dat kan. Dan ziet het er naar uit dat het monadische heelal op zich onweerlegbaar is, precies zoals ik al eerder schreef. Maar dat geeft niets, want de
natuurkundig interessante versies van het monadische heelal zijn de
nader ingevulde versies. Zodra je uitspraken doet over de programma's die de monaden meekrijgen en de posities die de monaden in de ruimte innemen, zeg je daarmee ook iets over de natuurwetten waaraan de wereld gehoorzaamt. En daar wordt het ineens allemaal zeer veel ingewikkelder! Het zou fijn zijn wanneer er info te vinden is over pogingen die er in die richting al ondernomen zijn. Ik kan mij namelijk niet goed voorstellen dat nog niemand daarmee aan de slag is geweest.