Benm schreef: ↑wo 25 dec 2013, 03:00
Ik denk dat de 'je' vorm het beste is als het een boekje dat valt in grofweg de self-help of licht psychologische categorie... in ieder geval daar waar het praktische adviezen en dergelijke betreft.
Stukken die een feitelijke verhandeling zijn kunnen beter in de we of men vormen worden geschreven: Iets als "door 's-avonds veel koffie te drinken kan men slapeloosheid ervaren" zou ik op die manier opschrijven. Dit is iets dat voor de gehele mensheid op gaat, niet zozeer voor de lezer specifiek.
Dat is exact de manier waarop ik het boekje nu aan het herschrijven ben.
Persoonlijk vind ik er al te hard in gaan met je 'je vorm' vaak storend, wat belerend, oid. Iemand die komt met "bespaar op JE energierekening door over te stappen naar..." hoeft niet op mijn verdere aandacht te rekenen, maar dat is ook geen auteur waardoor ik persoonlijk aangesproken wil worden. Bij een interessant boekje ligt dat mogelijk anders en kan het de binding met de auteur versterken zonder direct offensief te zijn.
Juist - vandaar ook mijn aanvankelijke huiver voor de je-vorm, maar omdat het er ook weer niet als een droge wetenschappelijke verhandeling uit mag zien gebruik ik die vorm nu toch in de gedeelten waarin ik mij tot de lezer richt. Overigens vertel ik de lezer niet wat die in morele zin
moet doen, maar wat verstandig is om te doen
wanneer hij of zij een globaal gelukkig leven als belangrijkste doel kiest. Op die manier wordt moralisme voorkomen.
Blijft nog de vraag of ik het boekje eerst ergens (in losse gedeelten?) ter kritische beoordeling zal publiceren (bijvoorbeeld hier op het Wetenschapsforum), of heb ik daarmee mijn kruit dan al verschoten en zal er geen uitgever meer in een papieren uitgave geïnteresseerd zijn. Ik ben nog een boekenliefhebber van de oude stempel, en voor mij is een boek pas echt een boek als het als fysiek boek is uitgegeven.