Is de krabnevel overigens ook te vinden met verrekijker of met een kleine telescoop (tot max 60x vergroting)?
Nevels, zoals deze (het restant van een geëxplodeerde ster), vereisen niet zo zeer een vergroting (de nevel is ruwweg 1/6 van de maandiameter) als wel een grote lichtsterkte en dus juist een kleine vergroting. Hoe groter de diameter van het objectief (de lens) of de spiegel is, hoe beter.
De nevel is in principe met een goede lichtsterke verrekijker te zien, maar het is een lichtzwak en erg diffuus object. En dat vereist een écht donkere nacht, maanloos en ver van kunstlichtbronnen. Mogelijk is hij in dunbevolkte gebieden in het noorden, op de Veluwe en op delen van de Waddeneilanden wel zichtbaar op een van die spaarzame echt heldere nachten (bij voorkeur als het vriest dat het kraakt). In de randstad kan je het eigenlijk vergeten.
Ik heb zelf een mooie telescoop, maar die zet ik in Nederland alleen neer om de Maan, Zon of Jupiter en Saturnus te bekijken, dat gaat in de randstad nog wel. Ik neem het instrument wel zo vaak mogelijk mee naar het buitenland, dan kijk je met wat geluk je ogen uit.
Neem als je ooit naar schaars bewoonde gebieden in het buitenland gaat beslist een verrekijker van goede kwaliteit mee, dán heb je de beste kans deze zogenaamde 'deep sky' objecten goed te zien.
Maar, zoals je zelf al merkte, niet zo mooi gekleurd als op professionele opnames. Daarvoor zijn dan ook vaak meerdere opnames en filters voor gebruikt die later samengevoegd zijn.
Ook met een goede digitale camera en wat langere belichtingstijd is het wel mogelijk een mooi gekleurd plaatje te krijgen. Deze foto van de Melkweg heb ik in 2010 in de Atacama woestijn met een Canon Eos digitale camera gemaakt, gewoon op een statief zonder telescoop. Belichtingsduur 30 seconden.
- Img_5005 979 keer bekeken