praamie
Artikelen: 0

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Vortex29 schreef:Het sterrebeeld Orion:

Afbeelding

Dat rode vlekje onder de "drie op een rij" is de orionnevel.
goh....

ik ben ook heel erg geintereseert in de sterrenkunde. en ik weet al een aantal sterrenbeelden te vinden, maar ik dacht dat dit sterrenbeeld schorpioen was... ;) maar nu weet ik dat het de orion is. bedankt! :eusa_whistle:

maar weten jullie een goede link voor een goede maar goedkope verrekijker of misschien een telescoop. ](*,)
xJochemx

Leuk dat er op de eerste pagina een foto van de Plejaden werd gepost. Ik was op zoek naar wat ik had gezien en gefotografeerd, maar vond het niet in mijn sterrengids (Tirion). Ook internet bood niet snel een antwoord, maar toen ik dit topic bezocht omdat ik dacht dat er misschien hints in stonden zag ik daar de foto! :)

Afbeelding
Michel Uphoff
Moderator

Niet in die sterrengids? Lijkt mij cru.

Ook niet onder de naam Zevengesternte?

Het zijn er in werkelijkheid een paar honderd, maar slechts ongeveer zeven zijn met een goed oog zichtbaar, vandaar de naam.
xJochemx

Het staat inderdaad wel in de gids, maar de afbeelding die er in staat deed me niet denken aan wat ik had gezien en gefotografeerd. Ik zag en fotografeerde een duidelijk pan-vormig beeld, maar op de afbeelding in de gids is die niet zo duidelijk te herkennen, wellicht doordat het een veel betere foto is dan ik kon maken en er dus nog veel meer sterren op staan. Vandaar dat ik het via de gids niet kon vinden.
xJochemx

Is de krabnevel overigens ook te vinden met verrekijker of met een kleine telescoop (tot max 60x vergroting)? Ik heb gezocht, maar kan 'm niet vinden. De Orionnevel zie ik overigens op een foto mooier gekleurd dan door de telescoop. :-k
Michel Uphoff
Moderator

Is de krabnevel overigens ook te vinden met verrekijker of met een kleine telescoop (tot max 60x vergroting)?
Nevels, zoals deze (het restant van een geëxplodeerde ster), vereisen niet zo zeer een vergroting (de nevel is ruwweg 1/6 van de maandiameter) als wel een grote lichtsterkte en dus juist een kleine vergroting. Hoe groter de diameter van het objectief (de lens) of de spiegel is, hoe beter.

De nevel is in principe met een goede lichtsterke verrekijker te zien, maar het is een lichtzwak en erg diffuus object. En dat vereist een écht donkere nacht, maanloos en ver van kunstlichtbronnen. Mogelijk is hij in dunbevolkte gebieden in het noorden, op de Veluwe en op delen van de Waddeneilanden wel zichtbaar op een van die spaarzame echt heldere nachten (bij voorkeur als het vriest dat het kraakt). In de randstad kan je het eigenlijk vergeten.

Ik heb zelf een mooie telescoop, maar die zet ik in Nederland alleen neer om de Maan, Zon of Jupiter en Saturnus te bekijken, dat gaat in de randstad nog wel. Ik neem het instrument wel zo vaak mogelijk mee naar het buitenland, dan kijk je met wat geluk je ogen uit.

Neem als je ooit naar schaars bewoonde gebieden in het buitenland gaat beslist een verrekijker van goede kwaliteit mee, dán heb je de beste kans deze zogenaamde 'deep sky' objecten goed te zien.

Maar, zoals je zelf al merkte, niet zo mooi gekleurd als op professionele opnames. Daarvoor zijn dan ook vaak meerdere opnames en filters voor gebruikt die later samengevoegd zijn.

Ook met een goede digitale camera en wat langere belichtingstijd is het wel mogelijk een mooi gekleurd plaatje te krijgen. Deze foto van de Melkweg heb ik in 2010 in de Atacama woestijn met een Canon Eos digitale camera gemaakt, gewoon op een statief zonder telescoop. Belichtingsduur 30 seconden.
Img_5005
Img_5005 979 keer bekeken
Rhiannon
Moderator
Social:

Überhaupt is in de Andes de sterrenhemel enorm goed te zien, ook met het blote oog, doordat men kijkt vanaf zeer grote hoogten, zonder noemenswaardige lucht- en lichtvervuiling. Dat is een van de redenen waarom in de Inca cultuur ieder onderdeel van hun geloof in de sterren geschreven was. De melkweg, Mayu (hemelrivier), werd gezien als doorgang tussen de materiële wereld van de levenden en de wereld van de goden en de doden en was het centrale object in hun astronomie.

Misschien wel off-topic, maar een aardig weetje: de Inca’s vormden hun sterrenbeelden niet door sterren in patronen met elkaar te verbinden, maar via de zwarte gebieden in de melkweg (donkere wolken van interstellaire stof), waarvan de vormen gezien werden als de vormen van dieren.
Contra principia negantem disputari non potest.

Terug naar “Sterrenkijken”