cock schreef: ↑za 28 dec 2013, 22:11
- Een analoog voorbeeld, stel: twee identieke schroeven hebben dezelfde draairichting en draaisnelheid. Als de schroeven op hetzelfde ogenblik tot stilstand gebracht worden, zal de schroefstand identiek zijn. De plaats waar de schroeven tot staan gebracht worden, is dan niet van belang, enkel het tijdstip van de meting telt. Er is dus een correlatie van de eigenschappen in tijd, niet in de plaats. Maar daar is helemaal niets wonderlijks aan. De kwantumfysica toont hierin weinig verschil met de klassieke fysica. Maar dat lijkt me te eenvoudig.
Welke denkfout maak ik hier in mijn naïef klassieke verklaring? Kan u me helpen?
Je zou dat beeld aldus verder kunnen uitwerken: In doos D zit een mechanisme dat na een klap op knop D twee identieke schroeven vanuit de zelfde stand met gelijke snelheid in de zelfde richting aan het draaien zet. Die schroeven worden in ondoorzichtige pakketjes gedaan waarin ze wrijvingsloos verder kunnen draaien. Deze pakketjes worden dan naar de meetdozen 1 en 2 gestuurd. In meetdoos 1 wordt het daar aankomende pakketje weer open gemaakt, en op basis van de stand die de schroef dan heeft en de stand van hendel 1 gaat de buzzer op meetdoos 1 dan al dan niet af. In meetdoos 2 gebeurt hetzelfde voor de andere schroef die daar aankomt. Verder nemen we nog aan dat de meetdozen 1 en 2 een zelfde mechanisme bevatten, en dat alle mogelijke combinaties van de standen van hendels 1 en 2 in ons experiment even vaak voorkomen.
Om een klassieke verklaring van het Bell-experiment te vinden moet je dan als inhoud van doos D en van meetdozen 1 en 2 zodanige klassieke mechanieken bedenken dat de in de praktijk gevonden observatie 3 opgaat:
Observatie 3) Als de hendels 1 en 2 in een verschillende stand staan, dan heeft de buzzer 2 bij de ontvangst van signaal 2 [is schroef 2] exact 25% kans om hetzelfde te doen als de buzzer 1 bij ontvangst van signaal 1 [is schroef 1]. In 75% van de gevallen gaat er dan slechts één van de buzzers af.
(Kan 317070 hier ook nog even naar kijken of ik het zo goed heb?)