Hoi,
Ik vroeg me even het volgende af. Als men spreekt van een bolvormig universum en zegt dat het uitdijt, bedoelt men dan werkelijk een 3-dimensionaal bolvormig universum waarin er een middelpunt is waarvan alles zich weg beweegt? Want ik dacht dat ons 3-dimensionaal universum zich weg bewoog van een punt in de 4de dimensie.
ter illustratie: zoals een ballon die opgeblazen wordt waarbij het oppervlak een 2-dimensionaal universum is. De 'mensen' die op dit oppervlak ergens zouden leven bewegen zich weg van het 3-dimensionale middelpunt van de ballon (dat onvatbaar is voor hun aangezien ze geen 3de dimensie kennen). Dit zou ook veel beter verklaren waarom alle punten op dat oppervlak (in hun heelal dus) zich van elkaar weg bewegen.
Want men zegt dat alles in ons heelal zich van elkaar weg beweegt, maar in een 3-dimensionaal universum met een gewoon middelpunt zou de afstand tussen alle sterrenstelsels misschien wel groter worden, maar ze zouden zich toch nog altijd naar dezelfde richting bewegen? (tenzij men helemaal naar de andere kant van het universum zou kijken)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is