Moderator: physicalattraction
Het is niet zozeer dat we -betere- lensen hebben, maar meer lenzen met een andere functie. De lens van het menselijk ook kan scherpe beelden produceren tot een afstand van pakweg 10 cm als je jong bent tot enkele tientallen centimeters tegen de tijd dat je aan een leesbril toe bent. Zouden onze ooglenzen zeer dichtbij kunnen focussen waardoor een projectie op het netvlies ontstaat die groter is dan hetgeen we bekijken (zeg maar "macro focus") dan zouden we kleinere details kunnen zien.317070 schreef: ↑ma 06 jan 2014, 22:16
Omdat de sensoren waarmee we dat licht waarnemen, veel en veel groter zijn dan 500 nm. Er komt licht ons oog binnen met een golflengte van 500nm (wat dan ook ongeveer de minimale grootte is van een lichtbundel), maar de staafjes en kegeltjes in onze ogen zijn veel en veel groter dan dat. Als we dergelijke kleine objecten willen zien met licht van een golflengte van 500nm, hebben we dus hulpstukken nodig, zoals nog betere lenzen dan onze ooglenzen, die de fijne lichtstralen vergroten van 500nm naar een veelvoud van de grootte van onze kegeltjes in onze ogen.
Ik heb het even nagekeken: http://math.ucr.edu/...e_a_photon.htmlcock schreef: ↑zo 12 jan 2014, 22:25
Ik heb er een tekst over gevonden van Philip Gibbs: "Can we see a single photon?".
Planck zocht een mogelijkheid om het verloop van de stralingskromme van een zwarte straler te kunnen verklaren. Volgens de toen geldende opvattingen over straling leverde dat voor golflengten in het ultraviolet absurde resultaten op. Planck ontdekte dat hij de stralingskromme correct kon beschrijven als hij uitging van het idee dat straling niet continu, maar in de vorm van afzonderlijke energiepakketjes (kwanta) werd uitgezonden. Op die manier wist hij langs wiskundige weg de naar hem genoemde stralingswet voor een zwarte straler af te leiden, die het verloop van de bijbehorende stralingskromme correct weergaf.MarcoPolo schreef: ↑ma 13 jan 2014, 18:37
Inmiddels houd ik me bezig met blackbody-radiation. De echte reden waarom Herr Planck rond 1900 vond dat energie in pakketjes moest verschijnen ontgaat me nog even. Ik nodig jullie van harte uit om te reageren.