@ Cock
Geldt je model voor drie of vier mogelijke standen van de hendels?
cock schreef: ↑di 07 jan 2014, 17:12
- Als men in de praktijk, echter veel fotonen op de polarisatiefilters “afschiet” zal de bulk van de fotonen eerder een golfpatroon vertonen (zelfs als men de fotonen over langere tijd verspreidt).
cock schreef: ↑za 11 jan 2014, 17:40
De proef van Bell gaat uit van de golfeigenschappen van een statistische significante flux fotonen met golfeigenschappen. Het is dus moeilijk om, zoals 31 70 70 doet, een klassieke voorspelling te vergelijken met een proef waarbij de kwantumeigenschappen van fotonen beschouwd worden. Een watermolecule gedraagt zich anders dan de zee.
Dat kunnen we, maar die verborgen variabelen zijn dan niet lokaal. Dat is de benadering die Bell in zijn artikel verdedigt.
Kunnen we die programma's dan niet zien als verborgen variabelen?
cock schreef: "Bell lichtte zijn theorema toe aan de hand van een denkbeeldig persoon met een exentrieke kledingsmaak. Dr. Berthman draagt graag kleurige sokken, aan elke voet een andere kleur. Welke kleur hij op een bepaalde dag aan een voet draagt, is onvoorspelbaar. We kunnen echter wel iets weten. Als we zien dat de ene sok rose" is, weten we dat de sok aan de andere voet dat niet is. Bell redeneerde dat dit alles is wat de EPR paradox vertelt."
Retrocausaliteit spreekt lokaliteit tegen. En ik wil niet zeggen dat determinisme niet meer kan, enkel dat nomologisch determinisme (zoals bekend van de demon van Laplace) niet kan, en die impliceert causaliteit. Aangezien dikwijls, zeker in het middelbaar, nomologisch determinisme aangeleerd wordt als betekenis van het woord determinisme, heb ik de titel zo gekozen.entropy schreef:Ja, en dan bestaan de andere 'metingen' inderdaad niet, omdat ze niet gedaan zijn! Maar dat de meting niet bestaat wil toch niet automatisch zeggen dat het object niet bestaat? Ik zie niet direct in hoe dit lokaal realisme tegenspreekt. Mijn benadering zou eerder één van één of andere vorm van determinisme en/of retrocausaliteit zijn.
Dat is een epistemologische vraag. In de wetenschap wordt doorgaans aangenomen, via Occam's scheermes, dat als iets niet waargenomen wordt, zoals eenhoorns, het niet bestaat. Meer zelfs, als het niet waargenomen KAN worden, bestaat het niet. Als iets dus bij definitie niet waargenomen kan worden, omdat de meting ervan ongedefinieerd is, dan zou het waanzin zijn om aan te nemen dat het object zelf bestaat, vanuit wetenschappelijk perspectief. Dat laatste zou immers betekenen dat objecten die onwaarneembaar zijn, bestaan.entropy schreef:Maar dat de meting niet bestaat wil toch niet automatisch zeggen dat het object niet bestaat?