(NB: ik ontdekte kort na plaatsing nog een serieuze fout. Deze is een half uur na plaatsing verbeterd, inclusief verbeterde versie sheet)
Ik heb eens een eenvoudig modelletje gemaakt in excel, op basis van "let's consider a spherical cow".
Daarvoor denk ik mijn fietser omgebouwd tot een massaloze stok op een massaloze rolschaats
, waar ik bij wijze van lichaamsdelen loden massa's op bepaalde hoogtes hang.
kolom B (groen, allemaal te wijzigen) :
voor de wieltjes van mijn rolschaats gok ik een (baan)snelheid in km/h (de sheet rekent om naar m/s) die de wieltjes zouden moeten hebben BOVENIN de looping om gewichtloos te zijn (centipetaalkracht gelijk aan zwaartekracht).
voor de ton kies ik een diameter in meter.
Op die stok bevestig ik vervolgens (praktische) puntmassa's in de vorm van loden blokken. Bijvoorbeeld een blok van 20 kg (m) op een hoogte (h) van 0,4 m, en dat stelt dan massa resp. massamiddelpunt voor van fiets plus onderbenen.
Op 0,6 m hoogte weer een blok van 20 kg, dat zijn de bovenbenen. Enzovoort tot een "hoofd" van 5 kg op 1,4 m hoogte.
kolom D:
voor elk van de "lichaamsdelen" wordt nu de straal ( r ) uitgerekend van de cirkelbaan waarin ze bewegen
kolom E:
steeds wordt berekend welke baansnelheid (v) bij de cirkelbaan van dat lichaamsdeel hoort om even snel rond te gaan als die wieltjes (evenveel rpm)
kolom F:
met Fc=mv²/r bereken we de centripetaalkracht nodig om dat lichaamsdeel in zijn baan te houden
Die worden in F18 allemaal opgeteld tot een totale centripetaalkracht
in hetzelfde roze blok, maar dan in kolom B, is op basis van de totale massa de zwaartekracht Fz berekend die op de fietser werkt.
De kunst is om de snelheid bovenin de baan zó te gokken dat beide krachten in dat roze blok MINSTENS gelijk zijn. Als Fz groter is dan Fc valt de fietser uit de baan.
kolom H
nog eens even berekend welke snelheid (in m/s) onderin de baan nodig zou zijn om dat lichaamsdeel naar bovenin zijn baan te brengen zonder onderweg naar boven nog kracht uit te oefenen.
kolom I
wat dat onderin de baan voor een nodige centripetaalkracht (N) betekent
kolom J
wat dat voor neerwaartse krachten betekent onderin de baan om in de baan te blijven, weergegeven in de kermisattractiemaat "g" , oftewel het aantal keren de zwaartekracht die we normaal voelen.
kolom K
welke draaisnelheid (hoeksnelheid, radialen per seconde) dat betekent onderin
Mijn conclusies:
- circa 20 km/h bovenin is voldoende om nét niet uit de baan te vallen.
- dat betekent echter voor de meeste lichaamsdelen een snelheid van ruim 25 km/h onderin, om de bovenkant te halen zonder onderweg naar boven te hoeven trappen. (maar dus tevens de snelheid die je onderin hebt als je bovenin al met een snelheid van 20 km/h rijdt en jezelf zonder te remmen naar beneden laat draaien/vallen)
- áls dat te realiseren is betekent dat bovenin de baan (in kermisattractietermen) 0 g (gewichtloos) en onderin de baan ruim 5-6 g . Dat verschilt dan ook nog eens per lichaamsdeel, dus dat moet idiote lengtekrachten vergen.
- In minder dan één seconde van 0 naar 6 g en in de volgende seconde weer terug. Zum kotzen, maar dan letterlijk. Da's te idioot voor woorden lijkt het, maar het zou me niet erg verbazen als het ondanks het late uur nog klopte ook. Een draaicirkel van 3 m is wel erg krap...
- Ook nog, door de verschillende benodigde draaisnelheden onderin en bovenin voor de verschillende lichaamsdelen lijkt het me dat er inwendig enorme dwarskrachten moeten optreden om de "stok" recht te houden.
Mijn
voorlopige conclusie ('tis al laat....) : een martelwerktuig.
Een wielrenner gaat zich hier niet het snot uit de neus maar de poep uit de kont en de ruggenwervels aan gort rijden. Letterlijk. Als je dit wil doen, doe het dan in een kuipstoel, niet op een racefietszadeltje. Ik stap er niet in, dank je.
Maar helderder mensen mogen op een helderder uur van de dag er gaten in schieten. Graag......
(oh ja, bijgaande sheet is beveiligd op de groene vakjes na, maar er is geen wachtwoord. Dus via controleren-beveiliging blad opheffen kan iedereen er van alles in wijzigen. (om de fouten te verbeteren..
..) )