Goedendag iedereen!
Ik neem aan dat u allen bekend bent met het vlindereffect: een vlinder die bijvoorbeeld in Mexico rondfladdert kan een enorme storm veroorzaken op een plek ergens anders op de wereld. Ik kan mij echter niet voorstellen dat dit werkelijk het geval is. Ik geloof wel in de chaostheorie (waarvan een voorbeeld een balletje in een bak met een putje is: als je het balletje ergens boven in de bak een ietsje ander snelheid meegeeft zal het balletje op een totaal ander manier bij het putje aankomen; alle banen eindigen we in het putje dat dan als attractor fungeert) maar ik denk dat de bewegingen van een vlinder in een systeem zoals de atmosfeer geen invloed meer hebben op de grotere wervelingen die daarin voorkomen. De vlinder heeft Natuurlijk invloed op zijn directe omgeving maar die kleine omgeving maakt deel uit van een grotere omgeving waar de bewegingen van de vlinder misschien nog nét merkbaar zijn. Deze grotere omgeving, anders gezegd, dit grotere systeem van luchtbeweging, maakt op zijn beurt weer deel uit (als een soort element) van een weer groter systeem waarin de bewegingen van de vlinder nog nauwelijks merkbaar zijn. Dit grotere systeem is weer een element van een nog groter systeem, waarin de bewegingen van de vlinder volgens mij al helemaal uitgedoofd zijn. Dan komen bij het volgende niveau, een grotere werveling. Zo kan je doorgaan tot het niveau van wervelingen die je bij de weerman op t.v. ziet als hoge- en lagedrukgebieden. Ik zie het, zoals je misschien al dacht, als een mythe. Bewijzen kan ik dat uiteraard niet.