Ik rakel niet graag oude onderwerpen op, maar ik zat ook met deze vraag en het lijkt erop dat er nog geen duidelijkheid is.
Ik ben leerkracht biologie en moet met het nieuwe leerplan in de eerste graad ook een stuk fysica geven (o.a. massa en volume) en zat naar aanleiding daarvan ook met deze vraag. In mijn lessen omschrijf ik massa als 'de hoeveelheid stof of materie waaruit een voorwerp bestaat', en volume is '
de ruimte die materie (een stof) inneemt'.
Ofwel is die laatste definitie fout ofwel is er wel degelijk een verschil tussen inhoud en volume.
Het volume van een plastic colafles bijv. zou je dan (in de fysica) kunnen bepalen met de wet van archimedes of door de plastic te smelten en er een regelmatig voorwerp mee te vormen en het te meten en met behulp van de juiste formule uit te rekenen, wat dan mogelijk neerkomt op 10cm² ofzo. De inhoud van de fles is evenwel 1,5L, want dat is de hoeveelheid vloeistof of gas dat er in kan. Mijn definitie staaft dit want de ruimte aan de binnenkant van de fles wordt niet door materie ingenomen, of toch niet die van de fles (lucht daarentegen).
Dat inhoud en volume niet door elkaar kunnen gebruikt worden, lijkt ook uit het feit dat niemand gaat vragen naar de 'inhoud van de (gesmolten) plastic'.
Maar nu vraag ik me wel af: waar staan die definities eigenlijk vastgelegd? Wikipedia is geen betrouwbare bron. Welke instantie of welk boek heeft ooit vastgelegd wat 'massa' is en wat 'volume' zou moeten zijn?
Een ander voorbeeld nog op de foto hieronder. Het volume van deze vijzel bestaat uit al de steen, de inhoud van de vijzel daarentegen is de hoeveel stof die er in de opening past. Waarbij het volume hier dus duidelijk groter is dan de inhoud.