Jan van de Velde schreef: ↑di 21 jan 2014, 20:05
Vergeet bovendien niet dat die lierkabel ook nog eens een steeds groter wordende hoek maakt met de vliegrichting van de stijgende zwever wat het vermogensprobleem slechts verergert.
Dit zou theoretisch enkel problemen i.v.m. maximum koppel moeten veroorzaken, de kracht wordt groter, maar het vermogen blijft hetzelfde. Of hoe gebeurt dat precies in een verbrandingsmotor? Is het opwekken van koppel zo energieslopend?
Ik heb het eens opgezocht en een zwart breukstuk kan ongeveer 9750 Newton aan. Het gebeurt geregeld wel eens dat die breken als er een zwaar toestel aanhangt. Dus die motoren produceren minimum meer dan dat aan kracht.
EDIT: ik heb ook eens het gewicht van zo'n stalen kabel opgezocht. Dit was max 7,7 kg per 100 meter. Kabel is nooit langer dan ongeveer 1600 meter in het begin.
Helemaal in het begin stijgt de kabel ook zo goed als verticaal op, dus als je vrij snel roteert tot maximum stijghoogte (wat trouwens gevaarlijk is) telt het volle gewicht van de kabel mee (stel dan de kabel bvb 1500m: 115kg). Maar helemaal op het einde stijgt de kabel zo goed als niet.
Ook zal men bijna nooit direct na opstijgen volledig roteren, meestal wordt er gewacht tot op een veiligheidshoogte van 50m, waarna de stijghoek van 30 graden, wordt omgezet in een stijghoek van 60 graden.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.