Ik vindt dat de politiek veel opener moet, maar ik vindt niet dat de bevolking meer invloed moet krijgen.
Het meer geven van invloed aan de bevolking schept binding. De binding is noodzakelijk om de bevolking beter te doorgronden, wat betere inzichten verschaft, waar een beleid beter op af gestemd kan worden. Desinteresse bij de bevolking veroorzaakt wanbeleid in de politiek.
Ik ben voor de structuur waarbij ik als kiezer een partij kies met een programma dat mij goed aanstaat. De leden van deze partij mogen dan voor mij beslissingen maken over hoe alles in Nederland gaat. Ik als kiezer moet in staat zijn het werk van de partij te overzien en mogelijk opmerkingen over kan maken of zelfs mijn stem in die partij kan opzeggen.
Je wil je stem in een partij op kunnen zeggen en er tegelijkertijd opmerkingen over kunnen maken. Referenda zijn een oplossing voor het maken van opmerkingen. Simpelweg je stem opzeggen helpt niet op het moment dat een bepaald beleid er doorgedrukt wordt. Je hebt dan pas weer recht van spreken (stemmen) bij de volgende verkiezingen. Het 'kwaad' is dan al geschied en de ontevredenheid toegenomen, wat dan vervolgens weer een verkeerde invloed op het beleid heeft. Tussentijdse evaluatie kan het een en ander verbeteren.
Ik heb namelijk geen tijd om elke onderzoek door te spitten, om elk keuze op feiten een beslissing te maken. Ik weet dat als ik zomaar vlug over een kwestie heen kijk ik verkeerd antwoord geef. En ik ben bang dat als mensen over alles en nog wat een referendum houden, zij ook ongewild fouten maken
Ik vind dat deze algemeen gehanteerde stelling onterecht is. Niet alleen hogergeschoolden en wetenschappers kunnen uiting geven van gevoelens, ontevredenheden, wensen en meer. Ook sociaal minder gestelden of ietwat minder geleerden kunnen heus wel tot juiste conclusies komen. Daarbij zijn er nog voldoende geschoolden over die je taak waar kunnen nemen, wanneer je geen tijd er voor hebt. In z'n totaliteit zal het dan heus wel goed komen, gezien het juist de mensen zijn welke de kwesties betreffen, en wie juist de beste ideeën aanvoeren. Referenda geven ook blijk van waar deze mensen mee tobben. Ook zij hebben recht van spreken.