cedricvb
Artikelen: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 22:29

2trapsoverbrenging

beste,

ik ben met een vriend van mij een zonnewagen aan het maken en we gaan de aandrijving doen met een 2traps overbrenging maar kan iemand daar ons wat uitleg over geven? de overbrengingsverhouding moet iets van 1/60 zijn.

mvg
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: 2trapsoverbrenging

Weet je wat een tweetrapsoverbrenging is, zo nee kijk eens naar deze afbeelding.
Tandwiel2voor
Tandwiel2voor 543 keer bekeken
1:64 zou je kunnen bereiken door bijvoorbeeld twee keer 1:8 achter elkaar te zetten.

Als het kleine tandwiel 16 tanden heeft, moet het grote tandwiel dan 128 tanden hebben.

Voor iedere omwenteling van het grote wiel moet het kleine dan (128/16) 8 omwentelingen maken.

Moet het exact 1:60 zijn, dan zou je met 1:10 en 1:6 (16 en 160 tanden plus 16 en 96 tanden) of met 1:8 en 1:7,5 (16 en 128 tanden plus 16 en 120 tanden) kunnen werken.

Het kleine tandwiel mag niet te weinig tanden hebben, omdat de tanden aan de voet dan te zwak worden (ondersnijding) en tevens slijt een klein tandwiel sneller.

Welk tandmodule (klik) je moet kiezen hangt af van de krachten op de tanden; hoe groter de krachten hoe zwaarder het tandwiel, hoe hoger het module.
cedricvb
Artikelen: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 22:29

Re: 2trapsoverbrenging

weet jij misschien wat de voor- en nadelen zijn van een 2trapsoverbrening tegen over een planetaire tandwielkast?

en omgekeerd?

ik en een vriend van mij zijn een zonnewagen aan het maken en voor de aandijving zou ik 2 onafhankelijke motoren willen gebruiken met dan een 2 trapsoverbrening. of zou 1 motor genoeg zijn ( het zijn gelagerde wielen) en is het best dat ik een starre as gebruik of?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: 2trapsoverbrenging

Een van de voordelen van een planetaire overbrenging is dat er meerdere tanden tegelijk worden belast, waardoor je een kleiner module kan kiezen. Een planetaire overbrenging is verder door zijn ontwerp compacter en lichter. Omdat het een gesloten unit is, kan het met olie gevuld zijn en gesmeerd voor het leven. Ik denk dat uiteindelijk de prijs ook wat lager ligt bij dezelfde kwaliteit en levensduur.

Hoeft het allemaal niet zo lang mee te gaan en moet het op een koopje dan is een open constructie met vier tandwielen, twee assen en vier lagers, ongeveer zoals in het plaatje zelf redelijk snel in elkaar te zetten.

Vertel eens wat meer: Heb je al een schetsontwerp? En zo nee heb je al gedachten mbt onder andere gewenste snelheid, vermogen, totaalgewicht, materialen, stuurinrichting, aandrijving, capaciteit accu's, aantal zonnecellen, soort wielen, lucht- en rol weerstand en -vooral- totaalbudget?
cedricvb
Artikelen: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 22:29

Re: 2trapsoverbrenging

beste,

we hebben al een schetsonderwerp en van stuurinrichting en materiaalen enzo zijn we alemaal in orde het enegste dat ons nog rest is de aandrijving. ik denk dat ik een 2 trapsoverbrening ga pakken. en dat ik dan 2 wielen ga aandrijven met elk een apparte motor. en van budget moetten we ons geen zorgen over maken daar hebben we genoeg van. maar nog een vraag. weet jij mischien hoe je kan berekenen hoe een helling je motor aankan? want daar ken ik de berekingen niet van.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: 2trapsoverbrenging

Welke helling een voertuig aankan hangt van diverse factoren af:
  • het koppel T op het wiel (volgend uit motorvermogen, wrijvingsverliezen en overbrengingsverhouding)
  • de massa van het voertuig m
  • de hellingshoek θ
  • de gewenste versnelling heuvelopwaarts a
  • de straal van het wiel r
  • de versnelling van de zwaartekracht g
T = m.r (sinθ.g + a)

In dimensies: T = kgm(m/s2+m/s2) = kgm2/s2 = N.m

De verliezen door rolwrijving verwaarloos ik even, evenals de luchtweerstand die natuurlijk toeneemt met het kwadraat van de snelheid.

Terug naar “Klassieke mechanica”