Ik ben nog twee keer heen en weer door de tunnel gereden om te zien of er veel variatie is, zie de grafiek. In de grafiek is de werkelijke frequentie ongeveer 0.22 tot 0.24 Hz (ook in bericht #1).
Vanwege die frequentie lijkt het er inderdaad sterk op dat de grote langzame drukschommeling een resonantie is, met name de grondtoon van de tunnelbuis. De lengte van het gesloten tunneldeel is 680 m volgens wikipedia. De geluidssnelheid in lucht van 5°C is 335 m/s. De grondtoon heeft dan een verwachte frequentie f = c / λ = c / 2L = 335 / 2*680 = 0.25 Hz.
Het is onduidelijk of de drukschommeling zijn energie krijgt van de tunnelventilatoren of van het verkeer. Vanwege de grondtoon zal de positie van de ventilatoren in de tunnel niet veel uitmaken, en geen knopen of buiken veroorzaken. Er zijn drie ventilatorclusters in de Wijkertunnel (moeilijk zichtbaar tegen de achtergrond van het zwarte plafond met felle plafondlampen). De ventilatoren zijn horizontale turbofans die aan het plafond hangen, geen afzuigpunten met een afvoerschacht.
- Tunnel2 1674 keer bekeken
Links de zuidwaartse tunnelbuis, rechts de noordwaartse. De tweede passage is verticaal verschoven om beter te kunnen vergelijken. In deze meetserie treedt de drukschommeling niet of nauwelijks op in de noordwaartse tunnelbuis.
Klopt het dat de uitgang van de tunnel lager gelegen is? Scheelt een half millibar
Met vierkantjes is aangegeven waar het gesloten tunneldeel begint en eindigt. Het verschil van een halve millibar betreft hoge wegdelen ver buiten de tunnel.