Dat is mooi, maar hoe manifesteert de kwantummechanica (deeltjeswereld) zich in de macroscopische context (onze wereld)?
Macroscopisch is een lichtstraal immers een golf met trillend E en B veld (Maxwell).
Ik wil dit graag met elkaar in verband brengen. Het zijn compleet verschillende beschrijvingen maar het gaat natuurlijk wel over hetzelfde. Hier onder vat ik samen wat ik op dit moment denk te begrijpen. Het maakt ook duidelijk op welk niveau ik het probeer te begrijpen (heel globaal).
Mijn vraag is of het beeld (ongeveer) klopt, of het kan worden verrijkt met nieuwe invalshoeken en of het kan worden ingekort. Graag zonder dat de beschrijving erg technisch wordt.
-------------------
- Een enkel foton heeft energie E = h.f
- Een foton heeft een golffunctie die je je kunt zien als een (kwantummechanische) vlakke golf*. De amplitude2 is te interpreteren als waarschijnlijkheidsverdeling. Dat is niet meetbaar.
- Een lichtstraal bestaat uit fotonen waarvan de golffuncties interfereren.
- Deze lichtstraal is ook een (macroscopische) vlakke golf.
- Deze wordt beschreven met trillende E en B velden, Maxwell**
- Het vermogen (energie/seconde) door een oppervlak volgt uit het aantal fotonen per seconde en de energie per foton (eerste bullit)
- Macroscopisch gedraagt de lichtstraal zich daarom als een golf waarvan de amplitude2 (E of B-veld) te interpreteren is als een intensiteit (vermogen/oppervlak). Deze amplitude is meetbaar.
** Hoe veel fotonen resulteren in een (macroscopische) vlakke golf weet ik niet.