Van wiskunde meen ik me te herinneren dat een inverse functie genoteerd werd als
\(f^{-1}\)
, zodat \(f^{-1} \circ f = 1\)
. Wordt dat nu ook beschouwd als slechte notatie?Normaal gesproken geldt dit inderdaad. Maar het verwarrende is dat men in het speciale geval van goniometrische functies hier soms van afwijkt. Ik heb vaak de notatie
Klopt, maar in mijn ogen zouden wiskundeleraren juist de interpretatie van sin-1(x) als 1/sin(x) moeten afkeuren, om consistent te zijn met de door Flisk gegeven formule.jkien schreef: ↑wo 22 jan 2014, 09:58
De arcsin-functie wordt ook wel genoteerd als sin-1(x), dus met een superscript -1. De notatie sin-1(x) wordt door wiskundedocenten soms afgekeurd omdat hij verwarrend is, een lezer kan het superscript opvatten als een exponent, dus als [sin(x)]-1 = 1/sin(x).
Ik heb de laatste altijd logischer gevonden, tijdens het middelbaar vroeg ik mij altijd al af waarom die eerste gekozen werd. In mijn ogen is dat een foute notatie maar spijtig genoeg is die heel goed ingeburgerd.Math-E-Mad-X schreef: ↑wo 22 jan 2014, 11:12
Ik heb vaak de notatie\(sin^2(x)\)gezien waarbij men bedoelde\(sin(x)^2\).
Het lijkt erop dat Laplace het verzonnen heeft omdat hij niet van haakjes hield. Gauss schreef: "sin2 φ is odious to me, even though Laplace made use of it; should it be feared that sin φ 2 might become ambiguous, which would perhaps never occur, or at most very rarely when speaking of sin(φ2), well then, let us write (sin φ)2, but not sin2 φ, which by analogy should signify sin(sin φ)."Flisk schreef: ↑wo 22 jan 2014, 11:53
Ik heb de laatste altijd logischer gevonden, tijdens het middelbaar vroeg ik mij altijd al af waarom die eerste gekozen werd. In mijn ogen is dat een foute notatie maar spijtig genoeg is die heel goed ingeburgerd.
Dat gedeelte vind ik niet terug in de bron. Er klopt inderdaad iets niet in dat citaat in de bron.
Is dat echt zo, er is toch een context waaruit duidelijk kan worden wat bedoeld wordt. Als dat niet zo is kan je arcsin gebruiken ,,,jkien schreef: ↑wo 22 jan 2014, 09:58
een lezer kan het superscript opvatten als een exponent, dus als [sin(x)]-1 = 1/sin(x).
Prima genoteerd ...Van wiskunde meen ik me te herinneren dat een inverse functie genoteerd werd als\(f^{-1}\), zodat\(f^{-1} \circ f = 1\). Wordt dat nu ook beschouwd als slechte notatie?
arcsin(x) is geen functie, maar een functiewaarde, namelijk de waarde van de functie arcsin in het punt x.
Onjuist. De arcsin-functie wordt ook wel genoteerd als sin-1De arcsin-functie wordt ook wel genoteerd als sin-1(x) ...
Waar zit de verwarring dan. Wel, die zit in het slordig gebruik van begrippen en termen, niet in de notatie.De notatie sin-1(x) wordt door wiskundedocenten soms afgekeurd omdat hij verwarrend is
Deze notatie werd indertijd ook in de wiskundemethode Van A tot Z gehanteerd. Ook ik ben een voorstander van deze notatie.PeterPan schreef: ↑zo 02 feb 2014, 12:45
Ik pleit voor de schrijfwijze\(f^{\mbox{inv}}\)voor de inverse van f. Dat is duidelijker en voorkomt mogelijke verwarring.
Ik ben een Nederlander. Op de middelbare school gebruikte mijn wiskundeleraar altijd de notatie bgsin.mathfreak schreef: ↑zo 02 feb 2014, 18:10
Opmerking: je stelde dat de arcsinus volgens de Nederlandse schrijfwijze wordt weergegeven als bgsin, maar dat is alleen in Vlaanderen het geval. Hier in Nederland wordt voor zover ik weet nog steeds de schrijfwijze arcsin gebruikt.
Formeel is dat verouderd.PeterPan schreef: ↑zo 02 feb 2014, 18:42
Ik ben een Nederlander. Op de middelbare school gebruikte mijn wiskundeleraar altijd de notatie bgsin.