Ik rook, en gebruik dus aanstekers. Veelal van die wegwerpaanstekers met een doorzichtig gasreservoir.
Wat me aan die dingen opvalt is dat ze tegen hun levenseinde minder goed functioneren. Als er nog maar een paar millimeter vloeibaar gas onderin de tank staat brandt hij nauwelijks meer, tenzij je hem goed opwarmt in je hand, en dan nog is het vaak noodzakelijk om het beschermkapje er even af te peuteren en het palletje van de gasafstelling wat aan te passen zodat het verder open kan.
Maar ik denk toch correct als ik stel dat zolang er nog vloeibaar gas onderin dat reservoir zichtbaar is, hoe weinig ook, de druk boven die vloeistof toch constant zou moeten blijven, en mijn vlamhoogte toch ook?
Ik heb al aardig wat gegoogled naar de zuiverheid van dat (butaan)gas, en lees dan aardig wat consumentenklachten omtrent impurities en zo, maar nergens wat voor impurities. Pentaan?
Wat ik me daarbij ook afvraag, die dingen hebben allemaal een "wick".
Voorzover ik van de buitenkant kan zien lijkt dat echter niet op een lont zoals in een benzine-aansteker, maar eerder gewoon een dun plastic rietje.
De eerstvolgende lege aansteker die ik in mijn handen krijg zal ik eens openzagen om te zien hoe dat er precies uitziet.
Nou zat ik te denken dat dat ding eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, tenzij het zou moeten voorkómen dat er vloeibaar gas in het kraantje stroomt als je een volle aansteker schuinhoudt. Ik stel me dan voor dat er boven het vloeistofoppervlak in dat dunne buisje (?), dwz tussen ergens halverwege het buisje en het gasklepje, áltijd gas aanwezig zal zijn, ook al zou je dat buisje aanvankelijk geheel met vloeibaar gas vullen. Iemand die weet of ik dit goed gok?