Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: aanstekerprobleempjes

Ik heb intussen zo'n goedkope doorzichtige openliggen.

Het pijpje is niet hol, de structuur heeft -bekeken met een niet heel erg sterke loep- nog het meeste weg van die van een heel fijn suikerklontje, aan elkaar geplakte niet heel erg regelmatig gevormde bolletjes.

Het staafje tussen de lippen geklemd kun je er redelijk makkelijk lucht doorheen zuigen.

(gekleurd) water wordt niet zichtbaar omhoog"gezogen". In die zin lijkt het inderdaad geen lontfunctie te hebben.

Het is redelijk buigzaam, maar breekt voordat het een U is.

Inmiddels ligt het staafje in kleine stukjes (breukproefjes :mrgreen: ) . Met een volgend staafje zal ik eens proberen spiritus op te zuigen.

Het filterstaafje (laten we het voorlopig maar zo noemen) heeft aan de bovenkant een kop als een soort spijker en zit in een hol kort alu pijpje van diezelfde spijkerkopvorm. Het lijkt erop alsof de gastoevoerregeling bestaat uit het harder of minder hard de platte onderkant van het ventiel tegen dat schuim te schroeven:
aansteker3
aansteker3 315 keer bekeken
volgens de "anatomiefoto" van een paar posts geleden zou daar nog een schijfje met gaatjes tussen moeten zitten, maar dat ben ik misschien in de sloop kwijtgeraakt 8-[ .

Volgende keer beter opletten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Benm
Artikelen: 0

Re: aanstekerprobleempjes

Jan van de Velde schreef: wo 05 feb 2014, 16:45
Het pijpje is niet hol, de structuur heeft -bekeken met een niet heel erg sterke loep- nog het meeste weg van die van een heel fijn suikerklontje, aan elkaar geplakte niet heel erg regelmatig gevormde bolletjes.

Het staafje tussen de lippen geklemd kun je er redelijk makkelijk lucht doorheen zuigen.

(gekleurd) water wordt niet zichtbaar omhoog"gezogen". In die zin lijkt het inderdaad geen lontfunctie te hebben.

Het is redelijk buigzaam, maar breekt voordat het een U is.

Inmiddels ligt het staafje in kleine stukjes (breukproefjes :mrgreen: ) . Met een volgend staafje zal ik eens proberen spiritus op te zuigen.

Als het wat moet opzuigen in de zin van lont-werking dan is dat het compleet apolaire gas. Misschien dat het met spiritus wel werkt, maar anders wellicht met iets als lampenolie, hexaan oid?
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”