Ik ken zelf Simulink niet goed. Ik weet dat het zeker geschikt is voor zulke modellen, maar het is ook mogelijk overkill voor een probleem van deze grootte.
Ik zou zelf een simpel scriptje schrijven dat de nodige berekeningen uitvoert en dan plot in een grafiek. Zelf ben ik een fan van MATLAB. Daarvan bestaat ook een gratis opensource kopie genaamd Octave, moest je het legaal willen vinden
Python zou eventueel ook wel geschikt zijn als taal.
Betreft de methode:
Het idee is dat je alle krachten beschrijft die op de pijl werken. Dan weet je dat volgende de 2de wet van Newton geldt dat
\(F_{tot} = m\cdot a\)
.
Aangezien
\(a(t) = \frac{d^2 x(t)}{dt^2}\)
en we op zoek zijn naar x(t) en eventueel v(t) is dit een zogenaamde differentiaalvergelijking. Het is vaak nogal omslachtig om die analytisch uit te rekenen. Dat zal hier ook het geval zijn en daarom zal je een numerieke benadering van de oplossing moeten maken.
Als je ook de benadering maakt dat
\(a = \frac{\Delta{v}}{\Delta{t}}\)
en je kiest bijvoorbeeld
\(\Delta t = 0.01 s\)
, dan kan je de volgende oplossingsmethode volgen:
Als je x en v op tijdstip t = i+1 wil kennen dan kan je zeggen dat:
\(a(i+1) = F_{tot}(i+1)/m\)
\(v(i+1) = v(i) + a(i+1)\Delta t\)
\(x(i+1) = x(i) + v(i+1)\Delta t\)
(F
tot zal waarschijnlijk een functie zijn van x en v als je dingen als wrijving gaat meetellen.)
Je moet dus beginwaarden kiezen voor x en v op tijdstip t = 0 en dan start je een iteratie. Op elk nieuw tijdstip bereken je de nieuwe versnelling, die versnelling gebruik je om de snelheid te updaten en die nieuwe snelheid gebruik je dan in de update voor x.
Deze vergelijkingen moet je opschrijven en oplossen voor elke dimensie (afgeledge weg en hoogte in een vereenvoudigde situatie, maar als je zijwind ofzo wilt meerekenen dan heb je nog een extra dimensie nodig).
Deze oplossingsmethode heet de
'achterwaardse methode van Euler'. Ik raad deze meestal aan omdat die gemakkelijk te begrijpen is, maar er zijn betere/nauwkeurigere methoden zoals bijvoorbeeld die van
Runge-***. Die laatste is minder intuïtief, maar niet echt moeilijker om te implementeren.