Tja... Ik heb zelf inmiddels al tig keer de transformatie getekend, uitgewerkt en opgelost. Jouw formule met de '
2' erin kende ik nog niet, maar werkt even simpel, zoals ik al zei.
a is een object dat beweegt en een object is niet gelijk aan een getal.
De positie ervan is wel gelijk aan een getal.
Ja. Vanzelfsprekend! (Ik zeg voor het gemak altijd dat het voorwerp
x in een 2D Coördinatenstelsel in feite gelijk is aan het voorwerp) Dom van mij, trok ff te snel een conclusie
Je hebt nu enkel de positie in stelsel S uitgerekend, niet in stelsel S'.
Ja klopt ook. dat zou dan immers zijn
x' = x - vt
Ik denk dat je hier wat zaken door elkaar haalt. Je denkt dat de Galilei transformatie te maken heeft met de snelheid van het object, terwijl het enkel te maken heeft met de snelheid van het stelsel S'.
Ja, precies. Pas zodra jouw
a in het verhaal komt wordt het anders.
echter, als je met de Galileitransformatie bezig bent, wil je natuurlijk vroeg of laat ook met het voorwerp en haar snelheden rekenen. Daarom pakte ik dat (net als versnelling) er meteen even bij
Verdiep je eens in wat coordinaten zijn en wat een bewegingsvergelijking is.
Ja, zonder kennis van coördinaten was ik überhaupt niet zo ver gekomen. Alleen die bewegingsvergelijking waar je het over hebt, dat zit mij nog dwars; is dat niet gewoon het coördinatenstelsel
S vergeleken met het coördinatenstelsel
S' ?
Toch wederom bedankt voor je moeite