Om een test uit te voeren die bepaalt wat het vermogen en koppel is van een benzinemotor [...] De vraag is dus hoe zwaar moeten de stalenschijven worden zodat deze gelijkwaardig zijn aan het gewicht van de auto.
Waarom is dat "dus" de vraag?
Dit lijkt me een andere vraag. Bovendien is niet duidelijk wat "gelijkwaardig" betekent.
Ik neem aan dat je het koppel en het vermogen van de motor wilt bepalen als functie van het toerental.
Om te weten wat je meet is de relatie tussen de grootheden van belang:
T = I
α
T het koppel (Nm)
α de hoekversnelling (rad/s
2 = s
-2)
α=dω/dt;
ω de hoeksnelheid in rad/s (richting van de vector volgens kurkentrekker regel)
Energie: E = ½ I ω
2(kg.m
2.rad/s
2 = kg.m/s
2 .m
= Nm = J)
I is het traagheidsmoment van de schijf (kg m
2)
Vermogen is P = dE/dt = Iω dω/dt = I.ω.|
α| (kg m
2 s
-1 s
-2= kg m s
-2 . m/s = (N.m)/s = J/s = W)
(volgens mij klopt dit, ik negeer even mintekens omdat het niet uitmaakt of de schijf links of rechtsom draait)
Lijkt er op dat het voldoende is als je bij vol gas de hoeksnelheid (toerental x overbrenging) en hoekversnelling kunt bepalen. Als het traagheidsmoment bekend is ligt het koppel dan ook vast.
Dat kan (denk ik) nauwkeuriger naarmate het traagheidsmoment I groter is (dan heb je een kleinere hoekversnelling bij hetzelfde vermogen).
Dan krijg je wat je wilt (wat ik denk dat je wilt): vermogen en koppel als functie van het toerental.
Dat het ene om translatie gaat (snelheid van de auto) en het andere om rotatie (hoeksnelheid van een roterende schijf) doet er niet zoveel toe want het gaat om het vermogen en het koppel dat de motor levert.